Frihet under ansvar lockade lastbilsföraren

Emma Windh arbetar som lastbilsförare åt DB Schenkers åkeri i Kristianstad. Hon kör långa turer fram och tillbaka till Stockholm ett par gånger i veckan.
– Jag har alltid velat bli lastbilsförare, det är ett fritt jobb som passar mig. Jag trivs med att vara lite ensamvarg, men gillar också alla kontakter med kunder, säger hon.

Bild på lastbilsföraren Emma Windh som står framför en lastbil.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– Jag kör tung lastbil med släp mellan Kristianstad och Stockholm, varje vecka kör jag två turer fram och tillbaka. Min arbetsdag börjar när jag kommer till jobbet i Kristianstad vid 18 på eftermiddagen. Då slutför jag lastningen av paket och gods som ska in i bilen och släpet. När allt är lastat kör jag till Stockholm. Jag brukar ha sällskap en del av vägen med ett par andra förare som ska åt samma håll. På vägen stannar vi halvvägs upp och tar rast tillsammans.

– När jag kommer fram till Stockholm lossar jag ofta släpet på en plats där det lastas av. Själv kör jag vidare och lastar av godset i bilen på en annan terminal. Vid fem på morgonen brukar allt gods vara avlastat, då åker jag till Schenkers lägenhet där jag sover över. På eftermiddagen nästa dag kör jag hem till Kristianstad igen med gods som ska åt andra hållet. Då går rutten oftast över Hallsberg vid Örebro, där jag lastar på tyngre gods åt Ahlsell som ska transporteras ner.

Bild på lastbilsföraren Emma Windh som lastar lastbilen med gods.

Vad är roligast med ditt arbete?

– Jag trivs med att jag kan bestämma mycket själv över mina dagar. Det här är ett självständigt jobb med mycket frihet under ansvar, det tycker jag om! Sen tycker jag det är roligt med lastbilarna, bilen man kör blir lite som ens andra hem, man tar hand om den.

Vad är svårt eller utmanande med ditt arbete?

– Det kan vara en utmaning att lasta bilen och få med sig allt gods som ska transporteras så att kunderna blir nöjda. Det känns ibland lite som att lägga ett väldigt stort pussel.

– På vintern kan det vara en utmaning att köra om det är mycket snö eller halt på vägarna. Jag måste alltid vara noga med att bil och släp är lastade på rätt sätt och kör lite extra lugnt och försiktigt i trafiken.

Vilka förmågor är viktiga för att trivas som lastbilsförare?

– Om man kör längre sträckor och sover borta som jag gör så är det bra om man kan trivas med att vara lite ensamvarg. Men det är också viktigt att vara social, jag har mycket kontakter med kunder och de som jobbar på terminalerna. Man får inte vara rädd att ta i lite när det behövs. Man behöver inte vara stark som en stor grov karl, men man måste kunna hjälpa till med lastningen.

Text: Emma Thornström.
Foto: Emma Windh.

Emma Windh

Yrke: Lastbilsförare.

Född: 1986.

Arbetsplats: DB Schenker åkeri i Kristianstad.

Utbildningsbakgrund: Fordonsprogrammet med inriktning mot transport på Jacobsskolan i Hässleholm.

Fritidsintressen: Umgås med mina vänner och min familj.

Boktips för långresor: Dag Öhrlunds serie om Christopher Silfverbielke

Trafikverkets tips för sparsam körning

  • Växla upp tidigt och kör på så hög växel som möjligt
  • Kör med framförhållning och undvik hårda inbromsningar och stopp
  • Kör med jämnt gaspådrag och håll hastighetsgränserna
  • Motorbromsa så mycket som möjligt, planera körningen och sänk farten genom att släppa gasen i tid.
  • Rulla i medlut och håll jämnt gaspådrag i motlut

Mer information hittar du på Trafikverket.

Tillägsinformation