Ordersamordnaren Ventsi trivs med att lägga utmanande logiska pussel

Rollen som ordersamordnare passar Ventsi Vanev som handen i handsken. Han har alltid varit en person som gillat det logiska i saker och ting.
– Att följa hela kedjan, från beställning till leverans, är ett utmanande logiskt pussel, säger han.

Bild på ordersamordnaren Ventsi som samtalar med en beställare.

Vad innebär ditt jobb som ordersamordnare?

– Min uppgift är att ta emot, godkänna, planera och bekräfta ordrar för leverans. En order kan börja med att en kund i Frankrike skickar en beställning via mail till mig. Först godkänner jag ordern och sedan registrerar jag den i vårt system. Därefter kontaktar jag vår produktionsansvarige för att få veta vilka råvaror som behövs och hur lång tid de olika stegen kommer ta. Jag ser också över transportmöjligheter. Inom Europa är vägtransport vanligast, men till
våra kunder i länder som Kuba och Mexiko används ofta fartyg. Utifrån allt det här kan jag beräkna ett preliminärt leveransdatum.

Vad kan vara utmanande i yrket?

– När man har en färdig plan kan plötsligt allt ändras för att en leverantör hör av sig om att en råvara är försenad. Det förändrar vår kedja och försenar vårt leveransdatum. Eftersom företaget är ganska nystartat har vi inte haft möjligheten att ha ett säkerhetslager med extra råvaror. Men kunderna vet och förstår att det ibland tar tid att få fram produkten och kunna leverera den.

– Det finns också en hel del detaljer man behöver ta hänsyn till vid planeringen, så som hur stor ordern är och om vi har lagringskapacitet för det. Vanligtvis är beställningarna på 20 till 37,5 ton. En klar majoritet av våra produkter klassas som farligt gods och med det tillkommer det många regler och dokumentation, men det tycker jag bara är kul.

Bild på ordersamordnaren Ventsi.

Vad är det roligaste?

– Jag gillar logiken. Det är mycket papper och dokumentation, men jag gillar det. Man måste också ha ett ständigt flöde och den biten av planeringen är kul. Att planera och ha koll på alla de olika leveranserna, både in och ut, är riktigt roligt. Jag måste ha koll på allt. Vilken lastbil är det? Hur lång tid tar det? Hur kan vi ta emot fler råvaror samtidigt utan att det blir en flaskhals? Hur kan jag optimera processen?

– En annan fördel med jobbet är att vi har bra personkemi här. Man har nära kontakt med kollegor och det är lätt att samarbeta då.

Text och foto: Rikki Bråth.

Ventsi Vanev

Yrke: Ordersamordnare (Supply Chain Manager).

Född: 1984.

Arbetsgivare: Incendio AB.

Utbildning: Kandidatexamen inom företagsekonomi samt en magisterutbildning inom logistik.

Fritidsintressen: Vänner, böcker och spel.