Laddar Platsbanken...

?

Så hittar du jobb som passar dig

1. Sök i Platsbanken

Skriv in vilket slags jobb du söker. Samtliga annonser som matchar visas. Du kan begränsa sökresultatet genom att fylla i var du vill jobba någonstans – antingen genom att fylla i kommun, län eller land, eller genom att ange ett postnummerområde plus en radie. Ditt matchningsresultat kan du sortera efter relevans eller datum.

Vi ger också förslag på närliggande yrken, orter och kompetenser – välj bland dessa och lägg till i din sökning. Det hjälper dig att få ännu bättre matchningar.

2. Matcha mot annonser

Komplettera med dina kompetenser och erfarenheter, i vilken omfattning du vill jobba (heltid eller deltid), så matchas du mot det som arbetsgivarna söker. Annonser som passar bäst hamnar högst upp i sökresultatet. Läs mer om jobben som matchar och skicka in din ansökan.

3. Så här söker du jobbet direkt på webben

I Platsbankens annonser finns information om på vilket sätt du skickar din ansökan, till exempel via mejl, via arbetsgivarens webbplats eller via arbetsformedlingen.se. När arbetsgivaren har valt att ta emot ansökningar via arbetsformedlingen.se kan du enkelt söka jobbet direkt på webben när du är inloggad. Om det finns en grön knapp med texten Sök jobbet längst ned i annonsen betyder det att du kan söka jobbet direkt på webben Så här gör du:

  • Klicka på Sök jobbet. Då öppnas ansökningsformuläret som du ska fylla i.
  • Skriv en lockande rubrik.
  • Se till att du har valt minst en kontaktväg. Om du behöver ändra någon av dina kontaktuppgifter, klickar du på Uppdatera kontaktuppgift. Då öppnas ett nytt fönster där du gör dina ändringar. När du har sparat dina ändringar går du tillbaka till fönstret du kom ifrån, och klickar på Ladda om sidan. Då syns dina uppdaterade uppgifter.
  • Fyll i din arbetslivserfarenhet. Beskriv de jobb och praktikplatser du har haft som kan vara intressanta för det jobb du söker. Du fyller också i under vilken tidsperiod du har haft jobbet. Har du haft flera jobb lägger du bara till och fyller i fler fält, ett för varje jobb.
  • Fyll i din utbildning. Beskriv de utbildningar och kurser du har gått som kan vara av värde för arbetsgivaren. Förutom att skriva skolans namn och vilken utbildning du gått, kan du även kort beskriva innehållet i utbildningarna. Du fyller också i under vilken tidsperiod du har studerat. Har du flera utbildningar lägger du bara till och fyller i fler fält, ett för varje utbildning.
  • Fyll i om du har några övriga meriter och uppdrag som är relevanta för jobbet du söker. Det kan till exempel vara om du har erfarenheter av ideellt arbete, föreningsarbete etc.
  • Till sist skriver du en personlig presentation. Det är din chans att visa att just du är rätt person för det här jobbet.
  • När du har fyllt i alla uppgifter i din ansökan klickar du på Granska. Är det något du vill ändra klickar du på Stäng granska och gör dina ändringar. När du känner dig nöjd med din ansökan klickar du på Skicka in.

Tänk på att du måste fylla i en rubrik, minst en kontaktuppgift och en presentation för att du ska kunna skicka iväg din ansökan.

När du har sökt ett jobb via arbetsformedlingen.se sparas din ansökan under fliken Ansökningar. Du får en överblick över jobb du har sökt och du kan gå tillbaka och titta på dina olika ansökningar.

Spara sökningar

När du är inloggad kan du spara och återanvända en sökning som du har gjort. Då kan du

  • gå in och titta efter nya annonser utan att behöva fylla i dina val igen
  • spara intressanta annonser
  • bygga på med en personlig presentation, dina utbildningar och tidigare jobb
  • göra profilen synlig för arbetsgivare som letar nya medarbetare.

För att läsa Frågor och svar om tjänsten klicka här