3 oktober 2017

Brynäs, SHL och Arbetsförmedlingen i kampen mot ungdomsarbetslösheten

Frågan är om en arbetsdag kan sluta så mycket bättre än i torsdags då jag fick se Brynäs hemmamatch på plats i Gävle. Men att jag var i arenan handlade mindre om det faktum att jag sedan barnsben är ett hängivet Brynäsfan. Det verkliga och viktiga syftet var att vi i torsdags tog nästa steg av den framgångsrika samverkansmodellen ”Vägen in” som Arbetsförmedlingen, Brynäs IF och klubbens partners arbetat med de senaste två åren.

Modellen ska nu utvecklas och spridas till samtliga hockeyklubbar i SHL! Och självklart finns Arbetsförmedlingen med i det samverkansavtal som Johan Cahling, Brynäs vice klubbdirektör och jag undertecknade strax före nedsläpp.

Samverkansmodellen, Vägen in, går ut på att få ishockeyklubbarnas samarbetspartners att ta in arbetslösa ungdomar som praktikanter. Och då inte enbart ”guldkornen”, utan istället sikta in sig på dem som står längre från arbetsmarknaden. Fokus är att bryta utanförskap och förflytta ungdomar från ett liv utanför arbetsmarknaden till gemenskapen på en arbetsplats.

Modellen är utformad så att det ska bli ringar på vattnet. Idrottsföreningarna bidrar med sina företagsnätverk. Företagen ska i sin tur jobba i sina nätverk för att få fler företag att gå med och de i sin tur och så vidare. Potentialen är enorm. Enbart Brynäs och SHL har 5 000 samarbetspartners i sina nätverk.

Det krävs nya samverkansformer för att lösa dagens samhällsutmaningar. För Arbetsförmedlingen är det här samarbetet en enorm möjlighet att få kontakt med föreningarnas företagsnätverk och genom Brynäs modell sammanföra ungdomar med företag över hela Sverige. Att Arbetsförmedlingen hela tiden utvecklar förmågan att samverka med andra parter är en viktig del av den genomgripande förändring som nu sker av myndigheten och som vi valt att kalla Förnyelseresan.

/Mikael