13 juni 2017

Vi utvecklar våra personliga möten i takt med den digitala utvecklingen

Eva-Lisa Höglund, regiondirektör Mitt, skriver på bloggen denna vecka. Trevlig läsning!

Det är helt otroligt vad fort tiden kan gå när man har roligt. Det är redan juni och sommaren står inför dörren. Jag kan inte påstå att jag är någon trädgårdsmästare men visst är det härligt att få rota lite i jorden när solen värmer och persikoträdet står i blom. Att sätta lite nya frön och sedan se fram emot att få plocka ihop sin egen sallad, kanske till en picknick tillsammans med någon man tycker om, det är sommar!

På Arbetsförmedlingen har vi också sått en hel del frön sedan vi påbörjade utvecklingen av myndigheten, som vi har valt att kalla vår förnyelseresa. Nu börjar vi kunna se frukten av vårt arbete. Det är mycket som har hänt och mycket spännande som är på gång här hos oss. Det hoppas jag att du som varit i kontakt med oss börjar märka.  Vi utvecklar våra digitala tjänster och bygger ut vår telefonservice så att det ska bli enklare för fler att del av vår service. Ingen ska behöva sitta och vänta på sin tur på våra kontor, de möten som sker där ska vara inbokade och planerade i förväg. Då tror vi att vi har möjlighet att ge en bättre service oavsett om mötet sker digitalt eller lokalt. Fler spontana möten sker och kommer att ske digitalt i framtiden. Att träffas kommer fortfarande att vara viktigt men däremot inte alltid nödvändigt eller ens motiverat.  En del service är helt enkelt bättre att ta del av digitalt.

Vi utvecklar vår service på de lokala kontoren i takt med utvecklingen av våra digitala tjänster. Därför satsar vi just nu på att utveckla och fördjupa både vår egen kompetens och våra arbetssätt och metoder. När fler väljer att göra mer själva i de digitala kanalerna skapar det möjligheter för oss att ge mer anpassad service och erbjuda fler kundspecifika lösningar.  Det är så vi vill skapa mervärde i våra möten. Vi vill gå från generalister till specialister. För dig som är arbetssökande innebär det att du ibland träffar en arbetsförmedlare som har fördjupade kunskaper inom ett visst område. T e x kommer fler att byta yrke kanske både en och två eller kanske ännu fler gånger under ett yrkesliv, nya yrken kommer och gamla försvinner. Ett livslångt lärande kommer att vara viktigt för att vara attraktiv på framtidens arbetsmarknad. Samtidigt upplever våra kunder att det är svårt att hitta utbildningar och välja utbildningsvägar. Det vet vi eftersom vi har frågat dom, därför satsar vi nu på att utveckla vår yrkes- och karriärrådgivning. Utvecklingen gör vi tillsammans med våra kunder i det vi kallar Växthus. För vi tror att det är våra kunder som bäst avgör när vi lyckats skapa ett mervärde i mötet - särskilt i den delen av vår service som helt enkelt blir bäst när vi träffas.

//Eva-Lisa Höglund