24 maj 2017

Jobbchansen ökar med affärsmässigt partnerskap

Den här veckan skriver Arbetsförmedlingens förvaltningsdirektör Anders Persson, på bloggen.Trevlig läsning!

I lördags var jag på en lite större födelsedagsmiddag hos goda vänner. Jag hamnade bredvid en vän till en vän jag inte träffat tidigare. Ett trevande samtal som snabbt kom in på vad vi jobbar med. Jag svarade stolt att jag arbetar på Arbetsförmedlingen. Intresset hos frågeställaren svalnade märkbart av svaret. Jag blev nyfiken och ville verkligen veta varför hon reagerade så. Jag kunde inte låta bli att fråga vilken bild hon har av oss.

Hon sa att hon tycker Arbetsförmedlingen har spelat ut sin roll och att det är bättre att privatisera allt.

Jag ska inte återge hela vår diskussion här, men i alla fall säga att när vi hade talat klart kände vi nog båda att vi lärt oss en del om varandras perspektiv. Jag märkte också, ju mer vi pratade, att vi var väldigt överens om en viktig sak, att det krävs samarbete och partnerskap för att utveckla arbetsmarknaden för alla. Framme vid efterrätten så sa hon att hon aldrig tidigare tänkt på hur brett Arbetsförmedlingen uppdrag är och hur mycket mer vi gör än att förmedla jobb.

Min bild är att privata aktörer har stora värden att bidra med i Arbetsförmedlingens arbete med att hjälpa arbetssökande hitta ett arbete eller utbilda sig. Vi har sedan länge köpt tjänster av privata aktörer, oftast från vanliga företag, men också från idéburna verksamheter.

Under de senaste åren har vi lagt mycket arbete på att utveckla uppföljningen av leverantörerna för att säkerställa att våra arbetssökande får det stöd som är tänkt och avtalat. Men vi vill genom uppföljningarna också lära oss mer om hur tjänsterna fungerar i praktiken, så att vi hela tiden kan utveckla dem så att de blir bättre, och så att vi tipsar arbetssökande om just den tjänst som hen har störst nytta av. I dialogen med våra partners föds ofta goda idéer som vi kan utveckla vidare i kommande tjänster som ska upphandlas.

Ett exempel jag lyfte är hur vi i dialog med våra leverantörer utvecklat tjänsten Stöd och matchning. I den tjänsten får den arbetssökande handfast hjälp på vägen till ett arbete. Stödet som den arbetssökande får är både verktyg i jobbsökandet, och hjälp att knyta kontakter med arbetsgivare. Tjänsten levereras av våra kontrakterade leverantörer.

När tjänsten utvecklades förde vi dialog med fem olika branschorganisationer, som tillsammans representerade merparten av alla våra leverantörer. I arbetet med att forma tjänsten, tog vi också med oss erfarenheter och inspiration från tidigare tjänster. Vi tittade på hur andra organisationer gjort i liknande fall, både inom och utanför Sveriges gränser.

Resultatet blev Stöd och matchning, som idag en väl fungerande tjänst där många av våra leverantörer når fina resultat som hjälper arbetssökande på ett bra sätt.

Vi märker tydligt att privata aktörer kan bidra med både innovationskraft och engagemang när det gäller just stöd till individer i deras process för att närma sig arbetsmarknaden eller utbildning, eller i matchningsprocesser. Det som gör just detta extra roligt, och som också är ett bevis på att vi lyckas, är att Arbetsförmedlingen för några veckor vann förstapris från just leverantörsbranschen för upphandlingen av Stöd och matchning! I samarbetet med våra leverantörer är det tydligt att branschen och företagen verkligen vill och kan bidra, och att de gärna utvecklar metoderna i nära samverkan med Arbetsförmedlingen.

Jag är stolt över att vi, tillsammans med våra samarbetspartners och aktörer på arbetsmarknaden, gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.

Vid nästa middag som jag får frågan om var jag arbetar, kommer jag ännu stoltare svara på frågan; jag arbetar på Arbetsförmedlingen!

Många hälsningar

Anders Persson, Förvaltningsdirektör