20 december 2016

Två berättelser när året går mot sitt slut

Idag skriver Mattias Buvari, regiondirektör Syd, på bloggen. Med hans tankar om det gångna året och kraften i utvecklingsarbete - vill även jag passa på att önska alla läsare God Jul och Gott Nytt År!

/Mikael

Sitter i skuggan av adventsljusen och låter tankarna om det ”nästan” gångna året vandra fritt. Känner att jag inspireras av att Julen närmar sig. Tankar om traditioner och gemenskap blir allt tydligare. Slås av vilken kraft det finns i viljan att bidra och göra det bättre för andra.

Arbetsförmedlingens förnyelseresa handlar mycket om att utvecklas och förnyas så allt fler människor och företag kan vara med. Vara med och bidra till att individer och företag växer. Att vara med och känna nyttan och värdet av sina insatser och genom det öka gemenskapen i samhället.

Ju mer jag funderar desto starkare växer stoltheten över allt Arbetsförmedlingen gjort under året för att kunna bidra och underlätta både för företag och enskilda att mötas. Oavsett om det mötet sker digitalt, via kontakter eller på en rekryteringsmässa så handlar all matchning om just ett möte.

Därför är det två små berättelser som dyker upp i mina tankar och som på många sätt fångar kraften i Arbetsförmedlingens roll. Den första är företagaren som kontaktar oss med frågan om hur han ska göra för att skriva in sig som arbetssökande. Han kommer i kontakt med en arbetsförmedlare som envisas med att få komma ut till företaget för ett möte. Företagaren berättar att det mötet förändrade hans liv och var starten till en relation med Arbetsförmedlingen. Istället för att bara rätt upp och ner skriva in honom som arbetssökande pratar de om vilka svårigheter och möjligheter det finns. Samtalet leder fram till att inte lägga ner det då lilla företaget utan pröva en tid till. Så här med facit i hand berättar han att det vara starten till att företaget nu några år senare omsätter 140 miljoner kronor och har närmare 60 anställda.

Den andra berättelsen handlar om en människa som tvingats lämna ett bra jobb och i princip allt han byggt upp i sitt forna hemland. Hur han kände att ingen riktigt i det nya landet ville eller orkade se bortom hans namn och att han var ”nyanländ” fram tills han kom i kontakt med Arbetsförmedlingen. Där möts han av en förmedlare som inte lägger allt för mycket vikt vid hans begränsade svenska utan utforskande och nyfiket ser hans tillgångar. Någon vecka senare träffar han en arbetsgivare som också är villig att se vilken kraft och kompetens som finns. Idag har han ett bra jobb och känner stolthet både för sig själv och det nya landet som han är en del av.

Båda är livsöden som i det lilla betyder mycket för dem själva och i det stora bidrar till ett starkare samhälle och välfärd. Väl fungerande myndigheter bidrar självklart till detta. Arbetsförmedlingens förnyelse handlar just om det. Att modernisera och utveckla organisationen så fler företag och individer växer. Redan idag gör vi mycket men vi både kan och vill bli än bättre.

Därför fortsätter vi vår förnyelse mot än modernare och effektivare myndighet i syfte att fler får bidra. Så fler får känna glädjen av en inkomst och den frihet det ger. Genom att vara behövd vågar man vara öppen för andra och andras idéer. Och då växer både individer, företag och Sverige.

Mattias Buvari

Mattias Buvari regiondirektör