2 november 2016

Nu är det lättare för arbetsgivare och arbetssökande att hitta varandra

Nu lanserar Arbetsförmedlingen flera nya digitala självservicetjänster som förbättrar matchningen mellan arbetssökande och arbetsgivare. För arbetsgivare går det nu till exempel snabbare att hitta rätt kandidat via tjänsten ”Sök kandidat”. När du skriver in dina kriterier i sökfältet får du direkt en urvalslista av arbetssökande som matchar profilen du söker.

Också Platsbanken har fått ny form och funktion. Platsbanken är kanske inte en ny tjänst men internt har projektet ändå gått under namnet ”nya” Platsbanken eftersom tjänsten gjorts om i grunden. En av många nya funktioner för dig som arbetssökande är möjligheten att skapa mer än en profil, och på så sätt få fler jobbförslag som passar just dig. En annan efterfrågad funktion som är på plats är möjligheten att söka jobb utifrån kompetenser.

Projekten har varit stora och komplicerade och därför är vi glada att lanseringen har gått enligt planeringen och att tjänsterna fungerar så bra som de gör trots att vi fortfarande håller på med inkörningen.

Sammantaget blir det nu lättare för både sökande och företag att matcha på egen hand och att kunna hantera rekryteringar och ansökningar på vår webbplats.

Förhoppningsvis kommer det nya matchningsverktyget i Platsbanken underlätta för både arbetsgivare och arbetssökande att se förbi snäva titlar och CV-historik – till faktisk kompetens och kapacitet. Titta gärna mer på filmen om hur nya Platsbanken funkar!

/Mikael