16 september 2016

Effektivare jobbmatchning när Platsbanken öppnas för andra jobbsajter

För 21 år sedan, 1995, vann Arbetsförmedlingen pris för bästa webbsida. Men från att ha legat i topp i digitaliseringens begynnelse så hamnade vi åren som följde på efterkälken när det gäller digitala lösningar.

Under förnyelseresans första etapp har vi ägnat stor kraft åt att ta igen det vi missat då utvecklingskraften varit för låg. Men vi strävar såklart inte enbart att komma upp på en acceptabel nivå. Vi vill kunna erbjuda den bästa digitala servicen till företag och arbetssökande.

Nu utvecklar vi en av våra juveler. Det handlar om Platsbanken som är Sveriges största matchningssajt med mer än en miljon platsannonser och 80 miljoner sökningar varje år. Vi ska göra Platsbanken ännu bättre för både företag och arbetssökande genom att bjuda in de många andra aktörer som jobbar med matchningslösningar – alltså de som många kanske uppfattar som våra konkurrenter.

Det finns hundratals olika jobbsajter och digitala matchningssystem - som var för sig ofta kommit längre än Platsbanken i innovativa lösningar. Det är naturligtvis bra men för kunderna – som vi sätter i främsta rummet - kan det ibland bli lite rörigt. De olika systemen gör att den som söker jobb måste fylla i sitt cv gång på gång och för arbetsgivaren handlar det om att sätta sig in i en mängd olika leverantörers system.

Genom att vi öppnar våra databaser och erbjuder de andra aktörerna att koppla på sina digitala tjänster kan vi förbättra jobbmatchningen i Sverige radikalt. På det sättet kan både arbetsgivare och arbetssökande nå en större del av arbetsmarknaden oberoende av vilken jobbsajt eller matchningsverktyg som används. Vi skapar en plattform som är öppen och enkel, kostnadsfri och med hög informationssäkerhet.

För att göra det så enkelt som möjligt att använda tjänsterna som byggs på den framtida plattformen vill vi skapa en samlingsplats – ungefär som Appstore eller Google Play, med inriktning mot arbetsmarknaden.

För dig som vill läsa mer om detta så har jag skrivit en debattartikel tillsammans med Erik Sandström som är direktör för Digitala tjänster här på Arbetsförmedlingen. Artikeln publicerades på SvD Näringsliv igår och finns att läsa här.

/Mikael

Platsbanken som mobilapp