19 november 2015

Konkurrent i Bloggosfären

En ny blogg har dykt upp bredvid min blogg här på arbetsformedlingen.se. Den kallar sig Utvecklingsbloggen och rattas av Emily Svärd som är verksamhetssamordnare på Avdelningen Digitala tjänster på Arbetsförmedlingen. När jag mötte henne i Sundsvall häromdagen passade jag på att ställa några frågor:

- Varför har ni startat bloggen?

Under de kommande åren kommer digitalisering vara ett tydligt fokus för oss på Arbetsförmedlingen. Vi ska erbjuda ett stort utbud av moderna, enkla och effektiva digitala tjänster. För oss är det jätteviktigt att våra kunder och medarbetare är med och berättar för oss hur de vill att vår digitala utveckling ska bli! Poängen är att fler kommer att bli nöjda med det vi tar fram om de får chansen att vara med på resan.

– Vad bloggar ni om?

Vi bloggar dels om vidareutveckling av våra existerande tjänster som till exempel Platsbanken men även nyutveckling av tjänster som vi ser att det finns ett behov av. När vi tagit fram prototyper eller betaversioner så kan vi använda bloggen till att söka efter personer som vill hjälpa oss att testa våra nya tjänster.

– Jag råkar vara väldigt intresserad av IT och digitala tjänster men finns det något läsvärde även för mindre nördiga?

Absolut! Här finns något för alla. Inläggen kan dels handla om utvecklingsprocessen där vi kan gå in på mer tekniska detaljer för de som är intresserade. Men många av inläggen handlar om vad vi utvecklar för tjänster just nu, varför vi utvecklar dem, där vi genom t.ex. omröstningar snabb kan få feedback och förbättringsförslag på vår utveckling.

– Vilka vänder ni er till?

Alla som är nyfikna på vår digitalisering och som vill vara med och påverka vår framtida utveckling. Bloggen finns tillgänglig för alla!

– Vilka fördelar ser du med att blogga om teknikutveckling? Finns det andra organisationer som har positiva erfarenheter av att berätta om just förnyelse av digitala utbud?

Vi har tagit inspiration från många olika utvecklingsbloggar, dels svenska, DN idé och SR men även internationella som BBC. Den största fördelen är att vi kommer närmare våra kunder. Andra som har utvecklingsbloggar bekräftar att det är ett snabbt sätt att få in feedback från användarna och att det skapar en större delaktighet och engagemang. Läsarna kommer in med superbra förslag och det är väldigt kul, vi gör ju det här tillsammans!