23 oktober 2015

Vad kan vi lära oss av dejtingvärlden?

Det är inom de små och medelstora företagen som jobbtillväxten i landet sker. Därför är det självklart att vår arbetsgivarsatsning inom förnyelseresan fokuserar både på små och medelstora företag jämsides med storföretagen. Vi lägger stor kraft på att hela tiden bli bättre på att lyssna och möta småföretagarnas behov. De är oumbärliga för Sveriges utveckling. I dag är jag jätteglad att kunna presentera Günther Mårder, vd för Företagarna som gästskribent på bloggen.

/Trevlig helg

Mikael


"Svårigheter att hitta rätt kompetens har seglat upp som ett av de största tillväxthindren bland småföretagare i Sverige. Samtidigt som vi har en hög arbetslöshet, skriker alltså de främsta jobbskaparna efter människor att anställa. Att få till en bättre matchning på arbetsmarknaden är därför en ödesfråga, och som tur är finns det goda exempel på hur detta kan gå till.

I våras avslutade Företagarna projektet Jobbsökarna som vi drivit tillsammans med Arbetsförmedlingen. AF lånade ut arbetsförmedlare till oss, vi försåg dessa med listor över företag och så fick de åka runt och besöka verksamheterna för att hitta arbetstillfällen. Denna uppsökande verksamhet, med fokus på arbetsgivarnas behov, blev en succé och i projektet hittades över 2000 jobb. Nu ska metoden implementeras i AF:s ordinarie verksamhet och min förhoppning är att den framöver också kan utvecklas och anpassas till flera olika kundgrupper hos Arbetsförmedlingen. Utanförskap och integration är våra kanske största utmaningar och i Jobbsökarna hade hela 30 procent av dem som fick ett jobb någon typ av arbetsmarknadspolitiskt stöd. 

Att Arbetsförmedlingen nu lägger om verksamheten till att fokusera mer på arbetsgivarna är viktigt eftersom det är företagen som anställer, men det är också angeläget att det finns en god relation och ett förtroende mellan Arbetsförmedlingen och arbetsgivarna. En anställning innebär alltid en risk för arbetsgivaren, men har man ett förtroende för att AF har förmågan att matcha mig som företagare med rätt person, så är chansen större att jag både vänder mig dit vid en rekrytering och faktiskt anställer den som föreslås.

För att ytterliga effektivisera matchningen bör vi också komplettera det analoga mötet med att röra oss mot det digitala. En bransch som kommit betydligt längre i nyttjandet av digital teknik än jobbmatchningsbranschen är partnermatchning, alltså olika typer av dejtingsajter. Att jämföra dessa två kan låta främmande, men nog borde det vara betydligt mer komplicerat att matcha ihop två människor som ska dela livet tillsammans – än att matcha ihop en människa och en organisation som ska arbeta tillsammans under en begränsad del av livet? Med teknikens hjälp kan man snabbt skala upp projekt och nå många fler, såväl arbetsgivare som arbetssökande, på kortare tid.

Dessutom borde Arbetsförmedlingen omfamna sociala nätverk i större utsträckning och föra in källor som Facebook, LinkedIn och Twitter i rekryteringsprocessen. Mer transparens skulle sannolikt göra att fler småföretagare vågar anställa. Att kunna göra efterforskningar i den digitala världen är mer värt än några okända referenter på ett cv.

Självklart är det viktigt att privata aktörer som verkar inom rekryteringsbranschen värnas när Arbetsförmedlingen flyttar fram positionerna. Men min övertygelse är att alla händer behövs för att lösa kompetensförsörjningen. Jag ser därför fram emot att följa Arbetsförmedlingens viktiga utvecklingsarbete mot en mer arbetsgivarfokuserad verksamhet, och vi från Företagarna vill också mer än gärna kavla upp ärmarna och hjälpa till. Tillsammans kan vi nå såväl lägre arbetslöshet som fler blomstrande och växande företag."

Günther Mårder


Företagarnas vd Günter Mårder