Pressmeddelande,
6 mars 2013
Branschvecka Transport

Här kan du hitta lediga jobb inom transport

För alla som söker jobb inom transportbranschen eller för dem som vill veta mer om yrkena finns det flera anledningar att besöka Arbetsförmedlingen under nästa vecka. Då anordnar nämligen förmedlingarna i Uppsala, Enköping och Tierp en branschvecka där transport är i fokus.
- Branschveckan innebär ett tillfälle för våra arbetssökande att träffa arbetsgivare på plats. Dessutom erbjuder vi seminarier för våra arbetsökande, bland annat där företrädare för bussföretag informerar om krav och jobbet som busschaufför berättar Peter Klum, arbetsförmedlare i Uppsala.

Mellan den 11 och 15 mars kommer Arbetsförmedlingarna i Uppsala, Tierp ocn Enköping att arrangera rekryteringsträffar och olika seminarier inom transport, lager och logistik. Alla som är intresserade att veta mer om dessa yrken är välkomna till Arbetsförmedlingen. Bland de rekryterande arbetsgivarna finns Arriva, Nobina, UGSAB, Björkmans Transport och Försvaret.

Det är just det snabba, direkta mötet mellan arbetsgivare och arbetssökande som Peter Klum vill åt. Detta eftersom erfarenheten säger att både företag och de sökande kan dra stor nytta av detta tillfälle.

- Det blir ju ett väldigt effektiv rekryteringstillfälle för alla inblandade. På ett par timmar kan ett företag få träffa ett antal intresserade personer och sedan välja att gå vidare med dem som känns aktuella. Precis som de sökande får en fantastisk möjlighet att både presentera sig själva och höra mer om både företagen och själva jobben.

Branschvecka transport  arrangeras även samma vecka i Stockholms län där bland annat Arbetsförmedlingen Solna anordnar rekryteringstillfällen för både buss- och lastbilschaufförer.

Program för Branschvecka Transport 2013
Måndag 11 mars
Klockan 10.15 Information om arbetet som taxichaufför, Arbetsförmedlingen Enköping, Kungsgatan 3

Tisdag 12 mars
Klockan 13—  15 Rekryteringsträff för bussförare, Arbetsförmedlingen Tierp, Centralgatan 17

Torsdag den 14 mars
Klockan 11.30— 16.30 Seminarier om transportbranschen samt rekryteringsträff för bland annat bussförare, Arbetsförmedlingen Uppsala, Muningatan 1

Fredag den 15 mars
Klockan 10.30— 16.30 Seminarier om transportbranschen samt rekryteringsträff för bland annat bussförare, Arbetsförmedlingen Uppsala, Muningatan 1

Media är välkommen att delta.

Tillägsinformation

För kommentar: Peter Klum, Arbetsförmedlingen Uppsala, 010-486 56 92

För information: Stefan Hermansson, branschstrateg Norra Mälardalen 010-487 12 02

Presskontakt: Maria Ahnér, 010-487 52 62