Pressmeddelande,
22 december 2015

Över 200 arbetsgivare vill ta emot nyanländ arbetskraft

På två månader har Arbetsförmedlingen inlett samarbete med över 200 arbetsgivare över hela landet som är intresserade av att ta emot personer som är nya på den svenska arbetsmarknaden.
Därmed kommer många att kunna ta det första viktiga steget mot egen försörjning, samtidigt som kompetensförsörjning hos företagen säkerställs.

– Det är naturligtvis otroligt glädjande att så många arbetsgivare visat vilja att ta emot denna nyanlända kompetens. Samtidigt tror jag att många arbetsgivare inser att detta är ett tillfälle att säkerställa den egna kompetensförsörjningen, säger Mattias Buvari regiondirektör på Arbetsförmedlingen.

I oktober inledde Arbetsförmedlingen ett intensivt arbete att nå överenskommelser med arbetsgivare för att hitta praktikplatser eller jobb för nyanlända personer i Sverige. Detta som om en del i regeringens upprop ”Sverige tillsammans”. Gensvaret från arbetsgivarna lät inte vänta på sig och många företag hörde själva av sig till Arbetsförmedlingen.

Målgruppen för de praktikplatser och arbetstillfällen som kommer fram via dessa samarbeten är nyanlända personer som ingår i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag. I dagsläget rör det sig om 53 000 personer.

Arbetet att knyta till sig fler företagare kommer nu att fortsätta runt om i landet. De företag som är beredda att ta emot minst 100 nyanlända personer under en treårsperiod ingår i den så kallade 100-klubben. Det är en särskild del av ”Sverige tillsammans” som riktar sig till större, nationella företag. Men lika viktigt för Arbetsförmedlingen är alla små- och medelstora arbetsgivare som erbjuder praktikplatser och arbetstillfällen.

– Nu inleder vi arbetet att matcha rätt kompetens till rätt arbetsgivare och hur det kan ske på bästa sett. Exempelvis kan det handla om olika mässaktiviteter, speed-dating eller att Arbetsförmedlingen presenterar ett urval av lämpliga kandidater. Allt beroende på arbetsgivaren förutsättningar och behov, konstaterar Mattias Buvari.

Tillägsinformation

För kommentarer: