Pressmeddelande, 2 maj 2017

Fler kan få utökat stöd digitalt

Arbetsförmedlingen bygger ut sin digitala service successivt över hela landet. Sedan hösten 2016 har arbetssökande i norra Dalarna fått prova på att få stöd från sin arbetsförmedlare via telefon eller webb i stället för att besöka en arbetsförmedling. Från maj införs möjligheten permanent.

I dag går det bra att skriva in sig på Arbetsförmedlingen via webben. Nu ska arbetssökande även kunna ha sitt första planeringssamtal med en arbetsförmedlare via telefon eller videosamtal. Den som inte behöver mer fördjupat stöd från Arbetsförmedlingen kan även välja att få fortsatt service och handläggning via telefon eller webb. Sedan hösten 2016 har arbetssökande i norra Dalarna fått prova den utökade servicen. Från maj införs den möjligheten permanent.

– Vi är glada att vi kan komplettera vår service lokalt med service via telefon och webb, eftersom vi vet att det är något som efterfrågas av våra arbetssökande, säger Karin Welam Tornemalm, chef på Arbetsförmedlingen i norra Dalarna.

Den här utökade servicen via telefon och webb ska införas successivt i hela landet och väntas vara fullt utbyggd under 2019.

Några exempel på stöd som arbetssökande ska kunna få via telefon eller webb är: coachning och uppföljning av arbetssökandet, matchning till arbete, tips och feedback på cv och personligt brev, webbinarier, poddar, information om aktivitetsrapportering, arbetsmarknadspolitiska program och beslut om intervjuresor.

Fakta:

Här införs utökad service via webb/telefon i Dalarnas län: Malung, Sälen, Vansbro, Mora, Orsa, Älvdalen, Idre och Särna.

För kommentarer och information:
Karin Welam Tornemalm, arbetsförmedlingschef Mora, Orsa, Älvdalen, Särna, Idre, Malung-Sälen, Vansbro, 010-487 07 67

Presskontakt:
Mariette Roxström, press- och informationsansvarig, 010-486 90 45

 

Följ oss på Twitter: @PressAf

 

Mer information