Bild som visar två glada kvinnor med en läsplatta.
7 november 2018

Arbetsförmedlingen prisad som digital myndighet

Arbetsförmedlingens digitala förflyttning ger resultat. Vi fick nyligen ta emot andra pris inom kategorin Offentlig sektor på evenemanget Digital Leaders in Sweden 2019. Arbetet med att förbättra den digitala upplevelsen och tillgängligheten i sociala medier bidrar till den fina utmärkelsen.

Konsultbolaget BearingPoint har utvärderat den digitala mognaden hos Sveriges storstadskommuner och större myndigheter. Syftet är att undersöka hur digitala de viktigaste offentliga institutionerna är i sin interaktion med medborgarna.

Arbetsförmedlingen på andra plats

I studien hamnar Arbetsförmedlingen på en hedrande andra plats. Vårt snittbetyg landar på 3,5 på en skala mellan 0 - 5. Den myndighet som intar förstaplatsen i studien är Trafikverket som fick genomsnittsbetyget 3,7.

Arbetsförmedlingen utmärkte sig särskilt inom digital upplevelse där man bland annat har tittat på och utvärderat arbetsformedlingen.se ur ett kundperspektiv.

Här kan du läsa mer om studien Digitala ledare inom offentlig sektor 2019

"Fantastiskt roligt"

Motiveringen till Arbetsförmedlingens andra plats lyder: ”With high scores across many dimensions, this public agency is ranked top five within four out of five dimensions and has especially strong performance in digital marketing and digital product experience.”

– Det känns fantastiskt roligt att vi belönas för vårt arbete och det visar att vi både är på rätt väg och ligger i framkant när det gäller digital utveckling inom offentlig sektor. Det är ett pris för alla på Arbetsförmedlingen att känna glädje för, säger Gunilla Dyrhage, avdelningschef på Arbetsförmedlingen direkt.

Fem dimensioner har utvärderats

I studien har BearingPoint analyserat alla deltagare utifrån 168 kriterier i fem dimensioner: digital närvaro, digital upplevelse, e-CRM, mobil tillgänglighet och sociala medier. Här är Arbetsförmedlingens placering – kategori för kategori:

• Digital närvaro. Här undersöktes synligheten i digitala kanaler samt jobb med sökordsmarknadsföring. I denna kategori kom Arbetsförmedlingen på fjärde plats.
  • Digital upplevelse. Här undersöktes funktionalitet och design av hemsidan samt innehåll om myndighetens uppdrag och tjänster. I denna kategori kom Arbetsförmedlingen på andra plats.
  • E-CRM. Här undersöktes relationen med allmänheten i digitala kanaler, särskilt utifrån ett service- och supportperspektiv. I denna kategori kom Arbetsförmedlingen på femte plats.
  • Mobil tillgänglighet. Här utvärderades förmågan att använda mobila kanaler för att stödja allmänheten, särskilt med hjälp av mobila hemsidor och applikationer. I denna kategori kom Arbetsförmedlingen på sjätte plats.
  • Sociala medier. Här utvärderades aktiviteten och innehållet på relevanta sociala medier som Facebook, Instagram, Youtube och Twitter. I denna kategori kom Arbetsförmedlingen på tredje plats.