Pågående kampanjer

Just nu har Arbetsförmedlingen två aktuella kampanjer. Gör plats som ska få arbetsgivare att rekrytera olika och 99:orna som vänder sig till de som tar studenten i år.

Gör plats

Arbetsförmedlingens informationskampanj för att få fler arbetsgivare att öppna upp sina arbetsplatser för personer med en funktionsnedsättning.

Arbetsförmedlingen ska, på uppdrag av regeringen, påverka normer och attityder hos arbetsgivare, så att fler ser kompetensen och förmågan hos personer med funktionsnedsättning, och anställer. 

Med kampanjen Gör plats vill vi visa att de med en funktionsnedsättning finns tillgängliga för jobb. Vi vill slå hål på myter, öka kunskapen och visa att alla, även de med en funktionsnedsättning tillför värde. Informationen ska också underlätta för arbetsgivare att ta steget och anställa.

Kampanjen kommer att synas på tv, bio, i sociala medier och annonstavlor utomhus.

Kampanjsajten Gör plats

99:orna

Varje år gör vi en informationssatsning för de som tar studenten. I år satsar vi på annonsering i sociala medier med hänvisning till kampanjsajten 99:orna.se. Tidigare år har vi skickat hem handboken Jobbguide för unga eller tidningen Utbildningsjournalen.

Bild från kampanjsajten

Från mars till juni har vi en kampanj på Facebook och Instagram som riktar sig till ungdomar som är 18-19 år. Syftet är att inspirera de blivande studenterna till bra vägar vidare och yrkesval som leder till arbete, samt att ge dem en introduktion till Arbetsförmedlingen och vad vi kan erbjuda.

Kampanjsajten 99:orna.se