E-legitimation ger dig fler möjligheter

E-legitimation är ett smart, smidigt och säkert sätt att skriva in dig och logga in på Min sida och hos en mängd andra myndigheter, företag och tjänster. Det är din legitimation på nätet som visar att du är du. Och det ger oss möjlighet att ge dig bättre service och snabbare hjälp med dina personliga ärenden.

Translate this page

Please note that if you use Google to translate this page, Arbetsförmedlingen cannot guarantee the accuracy of the translation.

Fördelar med e-legitimation

  • Enklare när du ska skriva in dig som arbetssökande, du behöver inte komma till ett fysiskt kontor
  • Boka tid för ditt första planeringssamtal
  • Hjälp med ditt personliga ärende på webben
  • Chatta eller ha videosamtal med en arbetsförmedlare
  • Få digital post
  • Säker och smidig inloggning
  • Fungerar hos många myndigheter och företag.

E-legitimation är en säker identifiering av dig som person i digitala kanaler. Det fungerar som en vanlig legitimation, till exempel ett pass eller id-kort, fast på nätet. Och precis på samma sätt som att du behöver visa legitimation för att vi ska kunna hjälpa dig i ditt personliga ärende när du besöker en arbetsförmedling, behöver du även legitimera dig när du vill ha hjälp eller tillgång till dina personliga uppgifter via vår webbplats. I grunden handlar det om att vi som myndighet har en skyldighet att skydda dina personuppgifter, så att de inte hamnar i orätta händer.

E-legitimation är ett samlingsnamn för flera olika tekniska lösningar. I Sverige i dag finns det tre olika typer av e-legitimation:

  • Bank-id (nedsparad säkerhetsfil och/eller chip på kort)
  • Mobilt bank-id
  • Skatteverkets id-kort med e-legitimation

Om du har en internetbank som du loggar in på för att exempelvis betala räkningar eller se ditt saldo, har du sannolikt redan en e-legitimation. De flesta banker kallar e-legitimation för bank-id (chip på kort som du använder med säkerhetsdosa eller fil på din dator) eller mobilt bank-id. Detta är de två vanligaste typerna av e-legitimation. Cirka åtta miljoner i Sverige har tillgång till detta via sin bank.

Om du är nyanländ till Sverige har du kanske redan skaffat ett id-kort hos Skatteverket? I så fall har även du e-legitimation, för Telias e-legitimation är förinstallerat på kortets chip.

Om du har någon av dessa tre typer av e-legitimationer kan du hoppa direkt ner till ”Hur använder jag min e-legitimation på arbetsformedlingen.se?”.

Om du inte har någon e-legitimation redan går det snabbt att skaffa. Det smidigaste och enklaste sättet är att du skaffar ett mobilt bank-id via din internetbank. Det tar bara några minuter. Även om det skiljer sig lite mellan bankerna, är det oftast bara fyra steg innan du är igång:

  • Logga in på din internetbank
  • Ansök om mobilt bank-id
  • Ladda ner ”BankID säkerhetsapp” till din mobil (App Store, Google Play, Windows Store)
  • Koppla ihop ditt mobila bank-id med ”BankID säkerhetsapp” genom att starta appen och välj ”Hämta BankID” – fyll i ditt personnummer och den aktiveringskod som du har fått av din internetbank.

Vill du veta mer exakt hur det fungerar på just din bank kan du klicka på den bank du har längre ner på sidan och få mer information samt telefonnummer till deras telefonsupport.

Det som krävs för att du ska kunna använda ett mobilt bank-id, förutom ett bankkonto, är en mobiltelefon som du kan installera appar på (så kallad smartphone, exempelvis Apple iPhone, Samsung Galaxy, Sony Experia eller HTC One). Om du inte har det kan du ringa direkt till din banks kundtjänst eller gå in på närmaste bankkontor, så hjälper de dig att skaffa ett vanligt bank-id.

Om du inte har en internetbank kan du ansöka om Skatteverkets id-kort. Där finns Telias e-legitimation förinstallerat på id-kortets chip. Här kan du läsa mer om hur du skaffar Skatteverkets id-kort och hur det fungerar:

www.skatteverket.se/idkort

Om du redan har ett konto hos oss med användarnamn och lösenord, behöver du bara koppla ihop det med din e-legitimation. Följ instruktionen i filmen. Eller läs här:

  • Logga in genom att trycka på knappen längst upp till höger eller på knappen nedan.
  • Välj vilken e-legitimation du vill använda.
  • Följ instruktionerna för att göra en säker identifiering med hjälp av e-legitimation. Exakt hur det går till beror på vilken typ av e-legitimation du har. Med mobilt bank-id fyller du i ditt personnummer, startar ”BankID säkerhetsapp” i telefonen och slår din säkerhetskod (sex siffror).
  • Fyll i det användarnamn och lösenord du har till ditt konto på arbetsformedlingen.se och tryck sedan på ”Koppla konto till bank-id/e-legitimation”
  • Nu är du färdig! Logga in på nytt med hjälp av din e-legitimation.

Instruktioner finns även här

Om du har bank-id eller Telias eller Skatteverkets e-legitimation på ett kort med chip, kan du använda det direkt i Arbetsförmedlingens kunddatorer. Du behöver bara stoppa in kortet i kortläsaren som finns på tangentbordets högra sida. Slå sedan in din kod och därefter är du legitimerad på ett säkert sätt.

Det smidigaste sättet att bära med sig en e-legitimation är mobilt bank-id. Det fungerar var du än är, så länge det finns en internetuppkoppling.

Om du har problem med att logga in på arbetsformedlingen.se med din e-legitimation, behöver du först säkerställa att det inte är något fel med själva e-legitimationen. Vanliga fel kan vara att du måste göra inställningar i din dator så det fungerar för den webbläsare du använder eller att din e-legitimation kan behöva uppdateras via din bank då den kan vara för gammal.

På BankIDs supportsida kan du bland annat:

  • testa ditt bank-id
  • läsa om inställningar för olika webbläsare
  • se vanliga frågor och svar om bank-id

BankID support

Du kan också behöva uppdatera till senaste versionen av BankID Säkerhetsprogram. Det kan du göra här

Uppdatera BankID säkerhetsprogram

Har du testat din e-legitimation på BankID supporten och får den forfarande inte att fungera?

Kontakta vår tekniska support

Vi som myndighet är skyldiga att säkerställa att du är du innan vi tar emot eller visar information som är kopplat till ditt personliga ärende. När vi träffas på en arbetsförmedling ber vi dig visa legitimation och här på webben är det e-legitimation som gäller.

Tidigare hade vi möjlighet att erbjuda legitimering med hjälp av användarnamn och lösenord, men detta bedöms inte längre som tillräckligt hög säkerhetsnivå för att vi ska kunna skydda dina personuppgifter och därmed din integritet. Det är därför som vi, Försäkringskassan, Skatteverket, Pensionsmyndigheten och allt fler myndigheter ställer krav på e-legitimation för att du ska kunna skicka eller ta emot information om ditt personliga ärende via webben.

Om du inte kan eller vill skaffa e-legitimation, är det fortfarande möjligt att lämna in din aktivitetsrapport genom att fylla i en pappersblankett som finns hos din lokala arbetsförmedling.

Här kan du skaffa e-legitimation, klicka på din bank för mer information

Bild på Danske Banks hemsida

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Danske banks kundservice för support på telefonnummer
0752-48 45 42.

Klicka för mer information på Handelsbankens webbplats

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Handelsbankens support på telefonnummer 0771- 59 60 60.

Klicka på bilden så kommer du till Ica banken

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta ICA bankens kundservice på telefonnummer 033-47 47 90.

Klicka på bilden så kommer du till Ikanobanken

Skaffa bank-id

Du kan bara skaffa bank-id på fil hos Ikanobanken, de har inte mobilt bank-id i dagsläget.

Besök bankens webbplats för beställning av bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till. Du måste börja med att logga in på banken.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Ikanobankens kundservice på telefonnummer 0476-88 000.

Klicka för att komma till Länsförsäkringar, välj län först

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner bank-id säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till. Du måste välj län och logga in först för att komma vidare.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Länsförsäkringars BankID-support på telefonnummer 063-19 74 25.

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Nordeas kundcenter på telefonnummer 0771-22 44 88.

Klicka på bilden för att komma till Skandiabanken

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Skandiabankens kundservice på telefonnummer 0771-55 55 00.

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta SEBs BankID-support på telefonnummer 0771-365 365.

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Sparbankens Syds kundservice på telefonnummer 0411-82 20 00.

Skaffa mobilt bank-id

Börja med att ladda ner BankID säkerhetsapp till din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör du i Google Play eller Appstore.

Besök sen bankens webbplats för beställning av mobilt bank-id och få detaljerade instruktioner på hur det går till.

Om du får problem att skaffa bank-id

Kontakta Swedbanks kundservice på telefonnummer 0771-97 75 12.

Har du inte en internetbank kan du skaffa id-kort med e-legitimation hos Skatteverket

Genom att skaffa ett id-kort hos Skatteverket får du automatiskt tillgång till en e-legitimation, som finns förinstallerad på id-kortets chip. Läs mer om detta på Skatteverkets webbplats.


Om du behöver hjälp eller har frågor kring ditt personliga ärende kan du ringa en arbetsförmedlare på 0771-416 416.