Musiker med innerlighet för klassiska toner

Musikern Daniel Tengberg började spela cello redan vid tre års ålder. Efter många års utbildning på musikhögskolor i Stockholm och Schweiz, har han landat i Växjöbaserade kammarorkestern Musica Vitae. Där arbetar han som cellist och stämledare.
– Jag älskar det jag gör, på många sätt känns det inte som att jag jobbar. Det bästa är att få dela med sig av känslorna till publiken som musiken ger upphov till, säger Daniel.

Porträttbild på musikern Daniel Tengberg.

Fotograf: Peter Wahlström.

Vad innebär ditt arbete som orkestermusiker?

– Det innebär väldigt mycket eget ansvar genom att förbereda sig och öva själv inför kommande projekt med orkestern. Det gäller att ha självdisciplin och en hög ambitionsnivå. Man måste vara väl förberedd innan vi övar tillsammans.

– Musica Vitae är en av de orkestrar i Sverige som reser runt mest. Vi är en stråkorkester som mestadels spelar i södra Sverige, men även i de större konserthusen runtom i landet samt utomlands. Vi framför musik från 1500-talet och framåt samt mycket nyskriven musik.

Hur är det att spela i en kammarorkester?

– Det är jätteroligt att spela i en liten orkester. I en stor symfoniorkester kan det vara tio cellister, vi är två. Man känner sig otroligt viktig och behövd. Samarbetet och gruppdynamiken är jätteviktig. Det tar tid att få en förståelse för de andra i orkestern. Mycket är osagt, man bara vet vad som gäller och märker direkt hur gruppdynamiken påverkas när det kommer en vikarie. Vi samarbetar även ofta med gästsolister.

Profilbild på musikern Daniel Tengberg.

Vad är bäst med yrket?

– Jag älskar det jag gör! På många sätt känns det inte som att jag jobbar. Det är roligt att få dela med sig av glädjen och andra känslor till publiken. För mig är det viktigt att vara innerlig. Jag strävar alltid efter att hitta rätt känsla i ett stycke, något vi naturligtvis även gör tillsammans i orkestern. Musik för mig är en gåva från Gud. Många gånger kan musik säga så mycket mer än vad ord kan.

Vilka utmaningar finns?

– Det är en utmaning att koppla av sitt yrke, jag har det hela tiden med mig. Jag kan sällan njuta fullt ut av musik på fritiden, jag lyssnar ofta kritiskt och analyserar.

– Ibland kan det vara tröttsamt med turnélivet och långa resor. Yrket är också mentalt krävande, man utsätts för en hög psykisk press. Jag tror att många musiker har en prestationsångest. Man kan i stor utsträckning jämföra det med att vara en elitidrottare.

– En annan utmaning för yrket är att det är mycket svårt att få en fast tjänst i en orkester. Många yrkesmusiker arbetar med frilansuppdrag.

Text: Hanna Glössner.
Foto: Peter Wahlström (samtliga bilder).

Daniel Tengberg

Yrke: Musiker.

Född: 1990.

Arbetsplats: Utvandrarnas hus i Växjö. Spelar i kammarorkestern Musica Vitae, som är en del av Musik i Syd – en musikinstitution i Skåne och Kronoberg.

Utbildning och erfarenhet: Gick estetiska programmet med inriktning klassisk musik på gymnasiet. Har åtta års utbildning på eftergymnasial nivå. Tog kandidatexamen 2012 och masterexamen 2014 vid Edsbergs slott, en filial till Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Gick sedan en diplomutbildning i Schweiz under tre års tid, samtidigt som han fick en provtjänst i Musica Vitae som mynnade ut i en fast anställning 2015.

Fritidsintressen: Är en naturmänniska, gillar att vara ute. Åker gärna längdskidor och kör motorcykel. Vill inte vara fanatisk i musiken, det är en stor del – men inte allt.

Oanad talang: Åkte Vasaloppet när han var 17 år.

Visste du att...

… Daniels farfar, Göran Ericsson, var cellist och medgrundare till Vargöns musikskola. Musikarvet betyder mycket för honom.

… fram till ungefär 15 års ålder var det Daniels pappa, cello- och pianopedagog, som till största delen lärde honom att spela cello.

… en stor sporre var när Daniel som 15-åring kom med i Vägus (Västra Götalands Ungdomssymfoniker). Då började han öva mycket på egen hand.

… under diplomutbildningen var Daniel solist med en av Schweiz finare orkestrar, Orchestra della svizzera italiana.