Meteorologen löser dagens vädergåta

Inom Försvarsmakten jobbar ett 50-tal meteorologer. En av dem är Fredrik Janson på Blekinge flygflottilj, F17. Huvuduppgiften är att leverera prognoser till piloterna. När det är molnigt väder och åska har han som mest att göra.
– Det är en perfekt dag för en meteorolog, säger Fredrik.

Bild på en försvarsmeteorolog vid datorskärmar.

Fredrik gör prognoser till försvarets flygverksamhet. Han jobbar högt upp i ett torn tillsammans med väderobservatörer och andra meteorologer.

Varför ville du bli försvarsmeteorolog?

– Vädret har alltid fascinerat mig, det är aldrig sig likt. Man får aldrig uppleva samma väder två gånger. Jag har också alltid tyckt om matte och fysik, vilket är vad hela meteorologin bygger på.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– Jag levererar detaljerade väderprognoser, oftast till flottiljens flygverksamhet. Jag får reda på vad piloterna ska göra under dagen och vad de har för vädergränser, alltså vid vilken sikt och molnbashöjd de kan landa. Det är värden som jag ska hålla koll på under deras flygpass. Prognoserna förmedlar jag i en väderbriefing, alltså en snabb genomgång med piloterna. Den största delen av tiden övervakar jag vädret och ser om prognosen slår fel någonstans. Under dagen gör jag uppföljningar och uppdaterade prognoser.

Profilbild på en försvarsmeteorolog.

Fredrik är officer och försvarsmeteorolog.

Varför är väderprognoser viktiga i försvaret?

– Vädret påverkar den militära verksamheten mycket, särskilt om vindarna är hårda eller om det åskar. Flygplanen kan inte starta och landa om det är för dåligt väder. På Blekinge flygflottilj gör vi korttidsprognoser, som längst till dagen efter.

– Vi samarbetar med andra delar av försvarets vädertjänst, framförallt med Meteorologiskt och oceanografiskt centrum i Enköping som även gör prognoser på längre sikt. De kommer ofta med ett utkast för väderprognosen som vi kan förhålla oss till.

Vilka utmaningar möter du?

– Den största utmaningen är nog när det är bråttom att leverera en prognos och flera vill ha besked på kort tid. Då gäller det att fatta snabba beslut, trots att man kanske inte är klar med hela underlaget. Det händer nästan aldrig att man är helt klar, vi får in så mycket mer information än vi kan få ut.

– En annan rolig utmaning är att vi gör prognoser för både flygplan och helikoptrar. Helikoptrar har andra begränsningar än flygplan, de flyger lägre och är aldrig uppe på mer än 3000 meters höjd. Beroende på vem jag gör prognosen för måste jag tänka ur olika perspektiv.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Att det händer något nytt varje dag. Det är alltid nytt väder och det får man anpassa sig efter. Det är lite som ett detektivarbete att lösa dagens vädergåta, det är många olika pusselbitar att lägga ihop. Ibland händer det att man har fel, men man måste våga vara lite detaljerad.

Vilka egenskaper är viktiga i den yrkesroll du har?

– Stresstålighet är en viktig del. Man måste klara av att hålla koll på mycket samtidigt och inte snöa in sig på en uppgift. Sedan behöver man ett stort intresse för meteorologi för att kunna producera på topp och lösa uppgifterna. Man ska inte vara rädd för att göra fel, alla gör fel i det här jobbet. Jag lär mig något nytt varje dag.

Text och foto: Hanna Glössner.

Fredrik Janson

Arbetsplats: Försvarsmakten. Blekinge flygflottilj, F17.

Yrke: Försvarsmeteorolog.

Utbildning/erfarenhet: Har studerat i sammanlagt fem år. Gick internationell naturvetenskap på gymnasiet. Gjorde värnplikt i elva månader efter gymnasiet. Utbildade sig till officer på Militärhögskolan och pluggade sedan kandidatprogrammet i meteorologi på Stockholms universitet. Blev klar våren 2014.

Fritidsintressen: Resor och friluftsliv.

Oanad talang: Har en fallenhet för språk. Kan göra mig förstådd på spanska, italienska och franska utöver engelska.

Tillägsinformation

Mer information