Bilskadeteknikern har känsla för plåten

Bilskadeteknikern Alexander Grandin är intresserad av allt som drivs av en motor. Att han ville jobba med fordon var ingen tillfällighet, men just bilskadeteknik var inget han kände till när han sökte fordons- och transportprogrammet.
– Att testa på en helt ny utmaning lockade mig till yrket, säger han.

Bild på bilskadeteknikern Alexander Grandin som arbetar med en bil.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– Jag reparerar krockskadade bilar. Mycket av arbetet styrs från försäkringsbolagen. En besiktningstekniker går först igenom bilen innan den kommer till mig. Mycket av jobbet handlar om demontering, att skruva av och på bildelar. Riktning, svetsning och spackling ingår i jobbet. Riktning innebär att buckla ut en buckla och få ytan att se slät ut igen. Jobbet är till stor del hantverksmässigt, det är viktigt att ha en känsla för plåten.

Varför valde du att bli bilskadetekniker?

– Jag har skruvat på fordon sedan jag var liten och haft ett stort intresse för allt som drivs av en motor. På gymnasiet gick jag fordons- och transportprogrammet och när jag skulle välja inriktning ville jag testa något nytt och fastnade då för bilskadeteknik.

Bild på en bilskadereparatören Alexander som arbetar vid en dator.

Vilka utmaningar möter du?

– Inget jobb är det andra likt. Ett jobb kan ta alltifrån två dagar till två veckor, det beror på skadan. Ibland kan det vara svårt att få ihop tiden, vi har olika beräkningsprogram som visar hur lång tid saker får ta. Det går inte alltid att följa, när jag plockar isär bildelarna kan det ibland finnas ett visst överraskningsmoment. Det händer att jag upptäcker att en liten skada är mycket större än vad den såg ut att vara.

Vilka egenskaper är viktiga i din yrkesroll?

– Stort tålamod är en fördel, ibland kan det vara psykiskt krävande när ett arbete tar lång tid. Det handlar om att få till den där sista millimetern. Det är viktigt att vara noggrann och följa biltillverkarens föreskrifter. Det är också bra att ha en kreativ ådra, känsla för färg och form.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Det bästa är variationen och att få till ett bra slutresultat. Det tycker jag är väldigt tillfredsställande, från det att man kör in en trasig bil till att man kör ut en fin bil.

Hur ser du på framtiden inom yrket?

– Jag ser en ljus framtid inom yrket. Mycket kommer nog att förändras i takt med att bilarna blir mer avancerade. Nya material förändrar arbetssättet.

Text och foto: Hanna Glössner.

Alexander Grandin

Yrke: Bilskadetekniker.

Arbetsplats: Bilmetro i Falun.

Utbildning/erfarenhet: Har varit yrkesverksam sedan 2014 då han gick ut utbildningen på Haraldsbogymnasiet i Falun. Tävlade i bilskadeteknik på Yrkes-SM i Malmö 2016.

Fritidsintressen: Fordon, håller på mycket med bilar och motorcyklar.

Alexanders tips till den som funderar på yrket:
– Först och främst gäller det att hitta en bra utbildning och praktikplats som man tror på. Där knyter man viktiga kontakter. Får man inte jobb på just den verkstaden kan man få rekommendationer till ett annat jobb. Det gäller att ha ett starkt intresse.

Tillägsinformation