Utåtriktad och målmedveten företagssäljare

Att åka ut till kunder är det roligaste med att vara företagssäljare, tycker Frans Beckman som arbetar på Mynewsdesk. När han hjälper kunden med att lösa ett problem eller gör en bra affär trivs han som mest.
– Mitt arbetsområde är Norrland, men jag har de flesta kundmöten via webben. Reser gör jag oftast ihop med kollegor.

Bild på företagssäljaren Frans som arbetar vid datorn.

Berätta om ditt jobb!

– Jag säljer ett digitalt verktyg till företag där de kan marknadsföra sig genom pressmeddelanden och synas i olika medier. Alla företag vill öka sin försäljning och därför har de nytta av vår tjänst i sin marknadsföring.

– Jag ringer kunder och bokar upp möten där jag presenterar verktyget. Mötet med kunden kan vara via telefon, webben eller personligen. Sedan driver jag igenom affären och skriver avtal. Jag utbildar i verktyget så att de kan använda det. Ofta hör de av sig och har problem som ska lösas. Ibland kan jag göra det själv, ibland tar jag hjälp av kundsupporten. Det underlättar att vi känner varandra när problem uppstår. Jag ser till att kunden får den hjälp de behöver för att bli nöjda.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Att varje dag få lära sig nya saker och påverka resultatet gör att det blir väldigt roligt. Arbetstiderna är också bra eftersom jag möter mina kunder på dagtid. Många kundmöten på webben gör att jag kan tillbringa mer tid hemma. Jag har många trevliga arbetskamrater, de flesta säljare är mycket sociala. Det gör att vi har roligt på jobbet.

Vilka utmaningar möter du i ditt yrke?

– Största utmaningen är att skapa resultat, att sälja företagets produkter och helst ta hem en stor affär. Varje dag är en ny utmaning, jag vet aldrig exakt vad som kommer att hända i förväg.

Bild på företagssäljaren Frans med telefonen i högsta hugg.

Varför valde du yrket?

– Min pappa var säljare och det gjorde mig intresserad av jobbet. Jag valde därför att utbilda mig inom ekonomi, först på gymnasiet och sedan på universitetet. Att sedan söka säljjobb var helt naturligt.

– Det är ett väldigt socialt jobb med många kontakter. Jag är en nyfiken person och det har jag nytta av när jag skapar relationer med kunder. Det är relativt lätt att komma i kontakt med företag, tycker jag.

– Det är också ett arbete som ger stora utvecklingsmöjligheter om man vill göra karriär.

Vilka egenskaper är viktiga i din yrkesroll?

– Det är viktigt att vara utåtriktad och social då man möter människor hela dagarna. Att vara målmedveten och strukturerad för att nå resultat är en annan egenskap. Det gäller att vara ärligt intresserad av produkten som man säljer.

Text och foto: Anita Eriksson.

Frans Beckman

Yrke: Företagssäljare.

Arbetsplats: Mynewsdesk i Umeå.

Utbildning/erfarenhet: Civilekonomprogrammet vid Umeå universitet, international business. Jobbet fick jag via ett rekryteringsföretag.

Fritidsintressen: Cykling och att laga mat.

Oanad talang: Musikalisk.

Visste du att...

...företagssäljare är det tredje vanligaste yrket i Sverige och det vanligaste bland män.

...visa intresse för ett företags produkter och tjänster och en vilja att öka försäljningen är en framgångsfaktor för att få ett säljjobb.

...allt mer kundkontakter sköts via webben vilket innebär att arbetet blir mer effektivt och kan skötas från hemorten. Det är en stor fördel om säljdistriktet är stort, men även i mer tätbefolkade områden.

Tillägsinformation