Barnskötaren möter glädje och nyfikenhet

En barnskötarutbildning på gymnasiet gjorde att Josephine Wiklander snabbt kunde komma ut på arbetsmarknaden. Hon fick möjlighet att börja arbeta i ett yrke som hon trivs med och känner glädje för.
– Jag har älskat barn ända sedan jag var liten. Barnens glädje och nyfikenhet är det bästa med yrket, berättar hon.

Porträttbild på barnskötaren Josephine Wiklander.

Vad innebär ditt arbete?

– Jag arbetar för att barnen ska utvecklas och ha en lärorik tid här på förskolan. Tillsammans med barnen är jag till exempel med och leker, sjunger, läser sagor eller går på utflykter. Barnen är själva mycket delaktiga i att bestämma vad vi gör. Vi vill att de ska utvecklas till att vara trygga och nyfikna.

– Eftersom förskolan är inriktad mot djur och natur är vi mycket utomhus. Vi odlar grönsaker och lagar ofta mat ute. Barnen lär sig om hållbarhet, odling och naturen. Vi hjälps åt att tillsammans med barnen sköta om djuren som bor på 4H-gården här bredvid. Att sköta djuren utvecklar deras empati.

Varför valde du att utbilda dig till barnskötare?

– Jag älskar barnens glädje, nyfikenhet och alla goa kramar jag får! När jag växte upp satt jag barnvakt mycket. Att läsa en gymnasieutbildning som gjorde att jag kunde börja jobba direkt passade mig bra. Jag är väldigt nöjd med det valet och jag är glad när jag går till jobbet, här känner jag mig behövd.

Bild på två får vid Bonnagårdens förskola där barnskötaren Josephine jobbar.

Vilka egenskaper är viktiga i din yrkesroll?

– Det är bra att vara stresstålig och flexibel. För att verksamheten ska fungera och barnen trivas måste man vara lugn och kunna lösa situationer som man hamnar i. Man får inte vara för "fin i kanten", utan måste kunna ta hand om både bajsblöjor och barn som kräks.

Vad skiljer barnskötarens arbete mot förskollärarens?

– Det är vanligt att förskolläraren har mer pedagogiskt ansvar. De har ansvar för utvecklingssamtal och för barn som har särskilda behov. Hos oss arbetar de även mer pedagogiskt med de äldre barnen som ska gå över till förskoleklass snart. Det är olika från förskola till förskola, men här drar vi inga större skillnader mellan barnskötare och förskollärare. Alla har pedagogiskt ansvar över verksamheten.

Text och foto: Emma Thornström.

Josephine Wiklander

Yrke: Barnskötare.

Född: 1991.

Arbetsplats: Bonnagårdens förskola i Växjö.

Utbildning: Barn- och fritidsprogrammet på gymnasium i Sundsvall.

Fritidsintressen: Jag tycker om att träna och umgås mycket med mina barn. Jag bakar mycket också, både bröd och kakor – det gillar barnen!

Josephines tips till dig som funderar på yrket

– Fråga om du får hälsa på hos en förskola och be dem som jobbar där att berätta hur det är.

– Om det finns möjlighet så testa att vara på en förskola några dagar när det är praktik i skolan.

– Man kan lära sig mycket genom att vara ledare i någon fritidsaktivitet, kanske vara ledare inom en idrott man gillar eller någon annan förening.