Spännande möten i arbetet som SFI-lärare

Annika Willebrand Karp möter människor från hela världen i yrket som SFI-lärare. Att hjälpa människor att utvecklas i ett helt nytt språk är en spännande utmaning och känslan när de lyckas är obeskrivlig.

Bild på SFI-läraren Annika som sitter i ett klassrum och undervisar elever.

Hur kommer det sig att du blev SFI-lärare?

– Jag utbildade mig egentligen till låg- och mellanstadielärare, men så var det en kompis som sa att hon fått ett drömjobb. Hon berättade om SFI-undervisning, och jag tyckte det lät fantastiskt. Så jag gick till Arbetsförmedlingen och det söktes en SFI-lärare som kunde jobba tre dagar i Karlstad och två dagar i Åmål. Det lät perfekt. Jag sökte, fick jobbet och har jobbat med detta sedan dess – i 22 år.

Vad möter du för utmaningar i ditt yrke?

– Det är en utmaning att få eleverna att förstå vårt svenska skolsystem. Det skiljer sig mycket från vad eleverna mött tidigare. De kanske är vana vid att läraren undervisar och föreläser mer från katedern, men så är det inte riktigt i skolan idag. Det är mer eget ansvar och andra förväntningar och krav på eleven här. Dessutom känner jag ibland att man inte kan tillgodose alla elever, men man gör så gott man kan.

Hur är det att lära människor ett nytt språk?

– Det gäller att tänka på att det är vuxna man arbetar med. De har ett yrke och tidigare kunskap, men saknar just nu bara ett språk. I början är det mycket konkret som att visa bilder med ord för att skapa ett gemensamt språk. Det blir också mycket vardagsspråk, så inför man abstrakta teman senare.

Bild på SFI-läraren Annika som samtalar med eleverna i klassrummet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag lär mig väldigt mycket om olika kulturer och traditioner. Det är intressant och spännande att förstå hur saker och ting är i andra delar av världen.

– Det är också kul att följa elever som till en början inte kan språket alls. Det är en obeskrivlig känsla när man ser stoltheten hos eleverna när de börjar förstå och lära sig språket, speciellt när man vet vad mycket tid och energi de har lagt ner.

Hur är atmosfären?

– Det är en positiv miljö. Eleverna är väldigt måna om att vi ska ha en bra relation. Jag vill dessutom att eleverna från dag ett ska känna sig trygga i klassrummet och att alla ska känna att alla är lika mycket värda, kvinnor som män, gamla som unga, oberoende var de kommer ifrån.

Text och foto: Rikki Bråth.

Annika Willebrand Karp

Yrke: SFI-lärare.

Födelseår: 1968.

Arbetsplats: Karlstad kommuns vuxenutbildning.

Utbildningsbakgrund: Läste till grundskollärare på Karlstads Universitet och har sedan studerat SVA (svenska som andraspråk) om 60 högskolepoäng.

Fritidsintressen: Att resa, vindsurfa, gå på loppis och fotografera. Har tidigare tävlat i vindsurfing och har som bäst kommit tvåa i SM.

Tillägsinformation

Mer information