Ämnesläraren lär ut spanska med energi

Från universitet i Colombia till en grundskola i Värmland. Idalith León Axelsson undervisar högstadieelever i spanska med stor entusiasm. Att se elever lyckas och utvecklas, både kunskapsmässigt och som människa, ger glädje och energi.

Bild på ämnesläraren Idalith León Axelsson som undervisar i ett klassrum.

Hur kommer det sig att du valde att bli lärare?

– Det valde jag ganska tidigt i livet. Jag har alltid gillat att kunna dela med mig av kunskaper och då passar det bra att vara lärare. Genom att vara lärare kan man även bidra till hela samhället. Man hjälper ungdomar att formas och välja väg i livet.

Vad är det bästa med yrket som lärare?

– Jag tycker det är fantastiskt att se eleverna utvecklas. Glädjen som ges när man ser en elev lyckas är otrolig. Även att se hur eleverna utvecklas som människor, att man kan påverka eleverna positivt i livet och inte bara i klassrummet, den glädjen tycker jag är rolig.

Vad finns det för utmaningar?

– En utmaning är att se till varje individs behov. Man har så många elever och det är en stor utmaning att kunna tillgodose alla, men man måste hitta vägar och tillvägagångssätt att lyckas.

– Undervisningsmetoder ändras också. Vi måste till exempel vara medvetna om att digitaliseringen påverkar hur vi måste arbeta.

Porträttbild på ämnesläraren Idalith León Axelsson.

Hur har digitaliseringen påverkat undervisningen?

– Vi kan inte blunda för att våra elever har vuxit upp med digitala verktyg. Vi måste hitta nya sätt att lära med digitala verktyg. Elever vill lära sig på ett mindre traditionellt sätt, och det är en utmaning i sig, men det behövs också lämpliga verktyg och kompetensutveckling för oss lärare.

– Digitaliseringen ger samtidigt många möjligheter. Om man kollar på språkämnet så kan vi till exempel lätt komma i kontakt med spansktalande runtom i världen. Digitala verktyg kan i sig inte lösa alla problem. Det handlar om att hitta en balans och det är en utmaning - att använda det digitala som ett verktyg, men inte låta det ta över så det stör.

Hur skulle du beskriva en vanlig arbetsdag?

– Förutom lektioner har man planering. Man deltar i olika möten, som med specialpedagog, rektor eller ämnesgrupper. Man är också mentor och då ingår det att ta extra ansvar för en klass. Det innebär en del kontakt och samarbete med föräldrar. Man behöver också rätta en del.

– Ibland kan man känna att det är väldigt mycket. Det man vill ha mer tid till är att planera. Det är det som är nyckeln till bra undervisning.

Text och foto: Rikki Bråth.

Idalith León Axelsson

Yrke: Leg. ämneslärare inom spanska.

Född: 1964.

Arbetsgivare: Hammarlundens skola 7-9, Hammarö kommun.

Utbildning: Studerat 4 år till spanska- och engelskalärare i Colombia. Idalith har även två olika masterexamen inom pedagogik och en doktorsexamen som avlades 2017.

Erfarenhet: Har arbetat på Hammarlundens skola 7-9 sedan 2002 och innan dess arbetade Idalith som lärare i Colombia.

Intressen: Uppleva olika kulturer, dans (framför allt bachata och salsa), böcker och filmer (gärna romaner).