En mix av perspektiv i optikerns yrke

Medicin och teknik möter mode och hantverk. Så beskriver optikern Gustav Hagelin sitt yrke. Han är egenföretagare och driver en liten, traditionell optikbutik i Växjö med två anställda. Att kunna bemöta människor, lyssna och känna av deras behov är en viktig del av arbetet.
– Det är ett smalt, men djupt yrke. Jag skulle säga att optikern är ögats allmänläkare, säger han.

Bild på optikern Gustav Hagelin som testar synen på en patient.

Varför valde du att bli optiker?

– Jag sommarjobbade i en optikbutik efter gymnasiet och tyckte att det var en spännande mix av mode och verkstad. Ett mångfacetterat yrke, där medicin och teknik möter hantverk och mode.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– Jag arbetar i en liten, traditionell optikbutik där vårt koncept är helhetsprocessen. Efter synundersökningen känner jag till individens synkrav och livssituation och kan därefter skräddarsy en optisk lösning. Jag följer med i butiken, tittar på bågar och försöker matcha dem med kundens personlighet. När glasen sedan kommer utför jag verkstadsarbete med bland annat slipning, lödning, montering och polering.

Bild på optikern Gustav Hagelin som sitter med en kund i undersökningsrummet.

Hur kan en synundersökning gå till?

– En undersökning kan ta allt från 15 minuter till en timme. Först gör jag en problembaserad undersökning och tittar bland annat på ögats rörlighet och pupillrespons.

Hittar jag ett fel plockar jag fram min verktygslåda och går vidare med undersökningen. Om jag upptäcker en allvarlig förändring som behöver kontrolleras av läkare skickar jag en remiss till sjukvården.

Vad är det bästa?

– Att få träffa människor som har konkreta och ganska stora problem, men som är lätta för oss att lösa. Det är tacksamt på det sättet. Den ena dagen blir aldrig den andra lik, folk är så olika och man får höra mycket anekdoter.

Vilka utmaningar möter du?

– Det kan bli stressigt att prioritera tidsmässigt, jag har liten möjlighet att styra mitt arbetsflöde. Ibland jobbar jag med ett komplicerat fall som måste remitteras vidare, samtidigt som det är kunder i butiken och telefonen ringer.

– Det är utmanande att förklara varför kunden exempelvis inte kan se bättre. Ibland behöver jag ta fram papper och penna och rita upp var problemet ligger. Jag lägger mycket vikt vid att slipa på förklaringar, man lär sig att bli pedagogisk.

Närbild på optikerns hantverksarbete.

Vilka egenskaper är viktiga i din yrkesroll?

– Det är viktigt att vara lugn och inte ställa så många frågor, utan ställa rätt frågor och lyssna in kunden. Man ska inte vara för dominant. En optiker som pratar mer än kunden är inte en bra optiker.

Text och bild: Hanna Glössner.

Porträttbild på optikern Gustav Hagelin.

Gustav Hagelin

Yrke: Leg. optiker med kontaktlinsbehörighet.

Född: 1987.

Arbetsgivare: Egenföretagare, driver Hagelins Optik i Växjö med två anställda.

Utbildning: Studerade till optiker i Köpenhamn under 3,5 år, tog examen 2011. Utbildningen är ett halvår längre än i Sverige eftersom den innehåller mer praktik. Under 2017 bygger Gustav på sin utbildning med en magister i klinisk optometri på Karolinska Institutet. Ambitionen är att väva in mer kliniskt arbete i företaget.

Erfarenhet: Har arbetat på mindre, privata butiker och större kedjor. Gjorde praktikperioderna i Köpenhamn och arbetade i Norge efter examen. Startade eget företag 2013 och kunde då väva in olika erfarenheter i sitt koncept.

Fritidsintressen: Musik, spelar gitarr. Läser böcker, spelar pingis.

Tillägsinformation