Charmigt yrke som hotellreceptionist

En rastlös personlighet ledde Evelyn Piros till yrket hotellreceptionist. Hon ville jobba i ett sammanhang där människor möts och där man aldrig vet vad som händer. På hotellet är hon spindeln i nätet och träffar dagligen kunder med alla sorters humör.
– Det finns en hög charm inom yrket och det roligaste är att jag aldrig vet vem som kommer in genom dörren, säger hon.

Bild på hotellreceptionisten Evelyn Piros som tävlar i Yrkes-EM.

Här hanterar Evelyn en berusad gäst, som gestaltas av en skådespelare i Yrkes-EM.

På Yrkes-EM i Göteborg 2016 tävlade Evelyn i sitt yrke och tog ett silver. Hon tävlade i olika scenarion som kan uppstå i en hotellreception. Bemötande, kommunikation och receptionsuppgifter var några av de kategorier som testades.

Varför valde du att bli hotellreceptionist?

– Jag är rastlös som person och ville välja en gymnasieutbildning som matchade min personlighet. Jag kände att jag ville jobba i ett yrke där det alltid händer någonting och där människor möts! Hotell verkade jättekul och jag fick jobb direkt efter gymnasiet.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– Arbetsuppgifterna är in- och utcheckning, att svara på förfrågningar och hantera klagomål. Som receptionist är man spindeln i nätet på hotellet. Desto större hotell, desto mer centrerade arbetsuppgifter. Ju mindre hotell, desto mer bredd. På ett mindre hotell får man kanske duka bord och hjälpa till vid frukosten.

– Yrket är så mycket mer än att stå i en reception, man kan till exempel jobba med events och konferenser. Det finns stora möjligheter att resa i branschen eftersom det finns hotell överallt!

Bild på hotellreceptionisten Evelyn Piros som tävlar i Yrkes-EM.

Vad är bäst med yrket?

– Det roligaste är att jag aldrig vet vem som kommer in genom dörren! Det finns en hög charm inom yrket. Jag tycker att det är spännande att få scanna av en person och känna av stämningen. Är personen sur, glad, irriterad – varför? Det blir en del drama på hotell.

Vilka utmaningar möter du i ditt yrke?

– Det bästa är också det värsta, just det att aldrig veta vad som händer. Det kan vara din värsta fiende som kommer in genom dörren och då gäller det att ha inställningen: ”make friends”! Man måste ta utmaningen med alla människor.

– Många tycker att det verkar jobbigt att man får jobba en del kvällar och helger, men herre gud – det är också rätt skönt att ha sovmorgon till tolv ibland!

Vilka förmågor är viktiga i yrket?

– Stresstålig, lite ödmjuk och ivrig att lära sig nytt. Det är också viktigt att vara språkkunnig, särskilt för det land du jobbar i. Jag har jobbat i Danmark och då har jag fått lära mig danska. Men engelska är det allra viktigaste att kunna. Många tror att de inte kan prata engelska så bra, men när de väl gör det pratar de hur bra som helst. Man måste våga!

Text: Hanna Glössner
Foto: Lina Siksjö.

Evelyn Piros

Yrke: Hotellreceptionist.

Utbildning/erfarenhet: Hotell- och restaurangprogrammet (numera hotell- och turismprogrammet) på Frans Suell & Jörgen Kock Gymnasiet (nuvarande Värnhemsskolan). Har jobbat som hotellreceptionist sedan 2011.

Arbetsplats: Kommer närmast från Quality Airport Hotel i Köpenhamn, ett hotell som ingår i hotellkedjan Nordic Choice Hotels. Blev nyligen uppringd av huvudkontoret och erbjuden en ny tjänst. Tjänsten innebär att Evelyn ska utbilda hotellpersonal i ett nytt datorsystem. Vad som händer efter det får hon se.

Fritidsintressen: Umgås med vänner, mysa med familjen och gå på loppis.