Arbetsförmedlingen

Receptionist

 
 
Receptionisten är oftast den första person man kommer i kontakt med på ett företag. Arbetet kräver att man har lätt för att bemöta okända människor och tycker om att ge god service.
Fått bilden från bildarkivet
Receptionister arbetar vid myndigheter, inom kommun och landsting och inom det privata näringslivet. Många är anställda av bemanningsföretag och uthyrda till en arbetsplats. Receptionen kan också vara utlagd på entreprenad. Då sköts receptionen av ett annat företag.

Arbetsuppgifter
Receptionisten möter besökare och visar dem till rätt. Många företag har idag särskilda bokningsrutiner för besökare. Då har besökaren avtalat tid i förväg. Då kontaktar receptionisten den som ska ta emot besöket. Ibland kommer besökare spontant och då är det receptionistens uppgift att ta emot och förklara rutinerna.

Vissa företag har egna säkerhetsrutiner på företaget. Då ska besökaren registreras och få en besöksbricka som sedan lämnas när besöket är klart. Det kan receptionisten ansvara för.

Vanligast idag är att den som tar emot besöket hämtar sin besökare vid receptionen. Det kan hända att hen ibland blir försenad och då är det receptionistens uppgift att bedöma om besökaren kan vänta eller om det är bättre att boka en ny tid. Att ta väl hand om den som väntar är receptionistens uppgift. Därför är det viktigt att vara serviceinriktad och kunna anpassa sig till nya situationer som kan uppkomma.

Många receptionister har också andra arbetsuppgifter. Vanligt är att bokning och skötsel av konferensrum ingår. Andra administrativa uppgifter som kan ingå varierar. Därför är det bra att kunna hantera vanliga administrativa programvaror. Receptionisten bevakar inkommande mail i elektroniska brevlådor. De kan också sköta kopiering och postsortering.

På mindre arbetsplatser sköter ofta receptionisten även telefonväxeln.

Arbetstid
Arbetstiderna varierar beroende på var man arbetar. Oftast har man arbetstider som följer öppettiderna på företaget. Vanligast är dagtid.

Utbildning

Handels- och administrationsprogramet i gymnasieskolan är vanligt. Inriktningen administrativ service ger fördjupade kunskaper.

Receptionistutbildningar kan även finnas hos fristående utbildningsanordnare. De flesta bemanningsföretag anordnar internutbildningar till receptionister och telefonister.

Utbildningar kan också finnas inom Yrkeshögskolan. Dessa utbildningar är på eftergymnasial nivå.

Utbildningar kan också finnas inom Kommunal vuxenutbildning.

Det finns möjlighet att vidareutbilda sig på högskolenivå på ett antal högskolor. Mer information på Studera.nu.

Förmågor

Förmågor som receptionister bör ha eller utveckla:


Samarbetsförmåga: Vara utåtriktad och ha lätt för att skapa kontakt med andra människor.

Serviceinriktad: Receptionisten möter många människor i sitt arbete och samarbetar också med annan personal.

Simultankapacitet Det är viktigt att ha förmåga att "hålla många bollar i luften"

Stresstålig Det är viktigt att kunna ge god service även i pressade situationer.

Framtid

I Yrkeskompassen på arbetsformedlingen.se visas utsikterna för receptionister.

Mer info

Vänd dig exempelvis till:

Hotell- och restaurangfacket

Fackföreningen Vision

Arbetsförmedlingen

Skolans studie- och yrkesvägledare

Redaktionen för yrkesinformation, 2016-10-31

Foto: Lina Siksjö

Vid synpunkter på texten: yrkesinformation@arbetsformedlingen.se