Samordnar insatser och trivs med variation

Airport Officer och insatsledare Magnus Berneling stortrivs på arbetsplatsen. På Karlstad Airport förenar han sitt privata intresse för flygning med ett omväxlande arbete, där han inte vet vad nästa pass har att erbjuda.

Bild på insatsledaren Magnus Berneling som står vid ett flygplan och kommunicerar med en kollega.

Vad jobbar du med på flygplatsen?

– Jag jobbar med mycket runt flygplatsen med inriktning som insatsledare och brandman. Det är jag som samordnar insatsen om det händer något med till exempel ett flygplan. När allt rullar på hjälper jag till med många andra uppgifter så som att köra truck, lasta bagage, tanka flygplanen och röja snö.

Vad är det bästa med jobbet?

– Att jobba i flygvärlden, eftersom jag är väldigt flygintresserad. Omväxlingen i yrkesrollen är också något som tilltalar mig. Jag har provat att jobba på kontor, men det var inte för mig. Detta yrke innebär också administrativa uppgifter, men inte på samma sätt som ett rent kontorsjobb.

Vad kan vara utmanande med jobbet?

– Det kan vara intensivt och stressigt. Ofta vill många plan landa samtidigt, vilket gör att det blir mycket att göra stundvis. Man behöver också vara en morgonmänniska då det blir många tidiga morgnar.

Bild på insatsledaren Magnus som sitter i en bil på flygplatsen.

Hur hamnade du här?

– Jag arbetade på en annan ort tidigare och ville hem till Karlstad. Jag läste lite annonser, såg denna och kände att det var mig de sökte. Jag påbörjade först ett vikariat som snöröjare i sex månader. Det var så jag trillade in på det. Jag har fått mycket internutbildning, vilket inneburit att jag har lärt mig mer om yrkesrollen och utvecklats på vägen.

Vilka förmågor är viktiga i yrkesrollen?

– Du ska klara av att ha många bollar i luften. Du behöver också vara en lagspelare eftersom vi jobbar så tätt inpå varandra. Vi måste samarbeta mycket för att få allt att flyta på. Sen kan det vara bra att ha ett intresse av flygplan och det vi arbetar med.

Hur har yrket utvecklats de senaste åren?

– Vi har gått över till ett EU-regelverk som ställer högre krav på dokumentation. Den biten kan vara tråkig, men den är ju viktig. Allt vi gör bygger på flygsäkerhet. Människor ska kunna ta sig säkert ända från vår parkering till sin destination.

Text och foto: Rikki Bråth.

Profilbild på Magnus Berneling, Airport Officer.

Magnus Berneling

Född: 1990.

Arbetsplats: Airport officer vid Karlstad Airport.

Utbildning: Maskinförarutbildning inom försvarsmakten och internutbildning på Karlstad Airport.

Intressen: Träning, jakt och fiske. Just nu håller jag på med teorin för att ta flygcertifikat.

Arbetstider: För att flygplatsen ska kunna operera under den större delen av dygnet arbetar vi tvåskift. Ett skift från 05:00 till 13:00 och ett från 13:00 till 22:00. Det är 3-4 dagars arbete och 2-3 dagar ledigt.

Tips till den som funderar på att söka sig mot yrket: Du ska gilla att ge service, både till resenärer och flygbolag. Du behöver också kunna hantera många olika arbetsmoment parallellt.

Tillägsinformation