UX-designern ser användarvänlighet i allt

Emelie Citron har alltid känt sig som en UX-designer, ända sedan hon var liten. Hon har alltid hittat på sätt att förenkla flöden och tyckt att detaljer är viktiga, även om det inte alltid varit i utvecklingen av ekonomiprogram.
– Jag har en enorm passion för mitt jobb och när jag fick den här tjänsten kände jag att jag hittat hem, det här är mitt drömjobb!

Bild på UX-designern Emelie Citron som noterar på postit-lappar med en kollega.

Att kartlägga kundresor och identifiera processer är en del av jobbet.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– UX står för ”User Experience” – det vill säga användarnas upplevelse. Som UX-designer är jag den som för användarnas talan när vi utvecklar ekonomiprogrammet Visma eEkonomi. Jag gör mycket research för att förstå kundernas behov. Framförallt genom att träffa dem och göra intervjuer, eller genom att analysera deras svar på enkäter.

– Jag är med hela vägen, från att en idé föds till att en färdig funktion eller ett färdigt program finns klart. Tillsammans med mitt team skapar jag kundresor – då följer vi en kund genom hela deras kontakt med oss och våra program. Det hjälper oss att förstå vad vi behöver utveckla och förbättra. Jag jobbar också med att ta fram prototyper och möta våra kunder face-to-face när de testar dem.

– På Visma vill vi att det ska bo en UX-are i alla medarbetare, så att utbilda andra i ”UX-tänket” är en viktig del av mitt jobb. Vi har just avslutat ett ”UX-maraton” i vårt team, en utbildning där alla under tre dagar har fått gå igenom en hel designprocess.

Bild på UX-designern Emelie och hennes kollega.

Vad tycker du är det roligaste med ditt jobb?

– Mitt jobb är väldigt varierat, men mitt hjärta ligger i att jag vill arbeta nära användaren! Det roligaste är att förstå människor, att kunna sätta mig in i vad de upplever som utmaningar och att hitta lösningar som underlättar för dem.

Vilka utmaningar ser du i ditt jobb?

– Den största utmaningen, som samtidigt är en del av charmen med mitt jobb, är att jag måste hantera att människor har olika åsikter. Jag behöver vara en ”peacemaker” som kan hitta den gyllene medelvägen, men som också måste acceptera att alla inte alltid kan bli nöjda.

Vilka förmågor behöver en UX-designer ha?

– Att kunna förstå människor. Mitt jobb handlar till stor del om att kunna sätta mig in i användarnas situation, först när jag förstår dem kan jag hitta sätt att möta deras behov. Det är viktigt att vara nyfiken! Om man frågar ”varför” fem gånger och får svar på den frågan – då brukar man vara något bra på spåret!

Text: Emma Thornström.
Foto: Lina Siksjö.

Bild på UX-designern Emelie och Gustav.

Emelie Citron

Född: 1976.

Arbetsplats: Visma SPCS i Växjö.

Utbildning och erfarenhet: Efter gymnasiet började jag arbeta med support hos Visma. Det var en jättebra start för det här arbetet eftersom jag lärde mig att sätta mig in i våra kunders verklighet. Sedan har jag arbetat mig till mina kunskaper genom erfarenhet av flera tjänster på företaget och gått interna utbildningar. När jag fick möjlighet att arbeta tätt tillsammans med en annan UX-designer på företaget kände jag att det här var något som jag kunde bli riktigt bra på!

Superkraft: Min superkraft som UX:are är att förstå varför, i alla delar av en process. Jag kan se ”UX” i allt, från hur jag lägger fram barnens kläder på morgonen till hur knapparna är placerade i en hiss!