Supportteknikern Veronica löser komplexa problem i kundens verksamhetssystem

Veronica Gustafsson har alltid trivts med kundkontakter. Som supporttekniker hittar hon kreativa lösningar för olika problem som uppstår i kundens IT-system. Sedan 2011 jobbar hon på IST som är inriktat mot verksamhetssystem för skolor och barnomsorg.
– Den viktigaste uppgiften är att ha nöjda kunder. Som supporttekniker hanterar jag frågor av många olika slag, säger hon.

Bild på supportteknikern Veronica Gustafsson som sitter och jobbar med headset.

Supportteknikern Veronica hanterar många kundfrågor via telefon och mejl.

Vad innebär ditt jobb som supporttekniker?

– Vi är ett antal supporttekniker som är uppdelade i olika verksamhetsområden. Jag jobbar bland annat med system för musik- och kulturskolor, till exempel ansöknings-och administrationssystem. I arbetet har jag mycket kontakt med systemadministratörer i olika verksamheter.

– Jag jobbar i andra linjens support och tar hand om telefon- och mejlfrågor. Det innebär att jag har ganska omfattande och komplexa ärenden. Jag gör olika typer av felsökningar för att ta reda på vad som kan ha skett, det kan även handla om att vägleda kunden i systemen och mycket annat. En del ärenden kan jag lösa direkt på telefon, andra tar längre tid. Jag skriver även användardokumentation och gör utskick.

– I min roll kan jag också vara med och påverka utvecklingen av systemen. Det kommer ofta in förslag och önskemål om förbättringar från kunderna. Jag hanterar därmed frågor om hur vi går vidare med att utveckla produkten och hur den kan bli mer användarvänlig. Då kopplar jag in utvecklare och produktägare. Ibland är jag även med och testar systemen.

Bild på supportteknikern Veronica.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Att ha kontakt med kunder och hjälpa dem att lösa deras problem! Det är varierande karaktär på frågorna och det kommer alltid nya frågor trots att jag har jobbat inom yrket i flera år. På min arbetsplats har vi också en väldigt hjälpsam atmosfär och jobbar i team med att fördela och hjälpas åt med olika ärenden.

Vilka utmaningar möter du i ditt yrke?

– Det finns perioder när det är mycket att göra och vissa problem kan vara svåra att lösa. En utmaning är också att få tag i rätt personer som kan vara upptagna på sitt håll. Det gäller att leverera ett kompetent och snabbt svar till kunden. Man måste samtidigt prioritera sina ärenden och förklara för kunden varför vissa ärenden har högre prioritet.

Vilka förmågor är viktiga i din yrkesroll?

– Det är bra att vara en kreativ problemlösare. Man måste tycka om att jobba med kunder. En del kan vara stressade när de hör av sig och då måste man kunna hantera det på rätt sätt, men man får också mycket positiv feedback när man har löst ett problem. Det är viktigt att vara ansvarstagande och kunna arbeta självständigt, men även viktigt att kunna samarbeta med andra.

Text: Hanna Glössner.
Foto: Lina Siksjö.

Profilbild på supportteknikern Veronica Gustafsson som jobbar på IST.

Veronica Gustafsson

Född: 1977.

Arbetsplats: IST i Växjö.

Utbildning och erfarenhet: Studerade systemvetarprogrammet mellan åren 2000-2003. Har tidigare jobbat på dosapotek med bland annat kundsupport.

Fritidsintresse: Umgås mycket med familjen. Har tre barn som är väldigt idrottsintresserade, så det blir en del träningar och matcher. Tycker om att laga god mat och är vinintresserad. Älskar att åka slalom. Gillar trädgård, resor och att gå på konserter.

Veronicas tips till dig som funderar på att jobba som supporttekniker:
– Det är bra att ha någon form av teknikintresse. Det kan vara en fördel att ha kunskap om databaser och programmering. Verksamhetsspecifik kunskap kan också vara bra. En del supporttekniker har själva jobbat som systemadministratörer, många kommer också in i yrket utan tidigare erfarenhet.

– Som supporttekniker kan man även jobba i en konsultroll, då håller man ofta i basutbildningar kring systemanvändning och träffar kunder på plats i olika verksamheter. Inriktningen passar för personer som tycker om att prata inför grupper.