Digitala kommunikatören hittar rätt kanaler

Linda Lindbom lämnade journalistiken efter 10 år och började jobba med digital kommunikation i Växjö kommun. Jobbet handlar mycket om att formulera budskap, hitta rätt kanaler för målgruppen och att hänga med i den digitala utvecklingen.
– Det gäller att hålla koll på de senaste trenderna, ta reda på hur de sociala medierna funkar och hur man kan få mest spridning på inläggen, säger hon.

Bild på Linda Lindbom, digital kommunikatör.

Linda fotograferar verksamheten i kommunens växthus.

Vad innebär ditt jobb som digital kommunikatör?

– Det är väldigt omväxlande. Jag skriver nyheter för vår externa webb och intranätet, skriver pressmeddelanden och gör långsiktiga kommunikationsplaner. Jag ute mycket i kommunala verksamheter och filmar, fotar och gör inlägg på sociala medier. I en kommun jobbar man mycket med samhällsinformation och att ge medborgarna en inblick i vad kommunen gör.

– Våra målgrupper befinner sig på olika platser och använder olika digitala kanaler. Mycket handlar om att formulera budskap på rätt sätt och att ha kunskap om de olika kanalerna för att nå ut.

Hur tror du att digitaliseringen påverkar yrket i framtiden?

– Allt blir mer och mer digitalt. Tryckteknik kommer nog att leva kvar, men det blir mer fokus på digital och individanpassad kommunikation. Även fortsatt utveckling av e-tjänster, de flesta är uppkopplade och förväntar sig att vi erbjuder digitala tjänster dygnet runt.

Bild på digitala kommunikatören Linda som samtalar med en kollega framför datorn.

Linda förbereder ett inlägg på sociala medier och diskuterar lösningar med en kollega.

Varför valde du att jobba som digital kommunikatör?

– Jag har alltid gillat språk och att skriva. Jag är utbildad journalist och var van vid att snabbt korta ner lång information till korta och kärnfulla texter. Att gå från journalist till kommunikatör blev en naturlig utveckling för mig, de bitarna som fanns med i mitt förra yrke finns med i nuvarande.

Vad är det bästa med ditt yrke?

– Att det är så varierat och ständigt utvecklas. Som digital kommunikatör måste man hänga med i de senaste trenderna och ligga i framkant, det är lärorikt och utmanande. Det gäller att ta reda på hur de sociala medierna funkar och hur man kan få mest spridning på inläggen. Kommunala frågor berör och påverkar så många människor, på ett eller annat sätt. Att vara med i det och utforma den kommunikationen är häftigt.

Vilka utmaningar möter du?

– Att man inte alltid räcker till, utan skulle vilja vara med överallt där det händer saker. En annan utmaning är att få alla medarbetare att tänka kommunikation.

Vilka förmågor är viktiga?

– Det är en fördel att vara social och kunna möta människor. Det är viktigt att vara nytänkande och öppen för nya idéer. Man bör även vara analyserande och bra på att formulera sig.

Text: Hanna Glössner.
Foto: Lina Siksjö.

Profilbild på Linda Lindbom, digital kommunikatör på Växjö kommun.

Linda Lindbom

Namn: Linda Lindbom.

Födelseår: 1983.

Yrkestitel: Digital kommunikatör.

Arbetsplats: Växjö kommuns kommunikationsenhet.

Utbildning och erfarenhet: Studerade programmet för journalistik och medieproduktion på Högskolan i Kalmar, nuvarande Linnéuniversitetet. Har jobbat på olika tv-stationer som videojournalist, har även erfarenhet av radio. Första jobbet inom kommunikation var på Boverket innan nuvarande arbetsgivare.

Arbetstider: Dagtid under vardagar med flextid.

Fritidsintresse: Löpning och styrketräning.

Oanad talang: Väldigt duktig på musikquiz och känner till många suspekta band…

Lindas tips till dig som funderar på yrket: Fokusera på det du kan, om du kan filma och redigera är det en stor fördel. Ha ett intresse för digitala kanaler, hur de fungerar och hur de kan användas.