Nöjda turister är meningen med jobbet för turistinformatören Johnny Andersson

Turistbyrån i Kulturhuset på Sergels torg har just öppnat för dagen. Några hundra besökare väntas de närmaste timmarna. Under högsäsong har turistbyrån uppemot 2 700 besökare per dag. Många olika frågor att besvara, 20 års vana ger rutin. Johnny Andersson berättar att den dag han får en fråga han inte kan svara på slutar han som turistinformatör. Han säger det med ett skratt, för kollegorna – "världens bästa" – kan hjälpa till om det skulle behövas.

Bild på turistinformatören Johnny Andersson som står vid en dator på turistbyrån Kulturhuset.

Vad innebär ditt jobb?

– Främsta uppgiften är att hjälpa turisterna. Vi har vårt eget uttryck här; "DLX", det lilla extra. När någon frågar var spårvagnen går gäller det att känna in situationen. Har de biljetter, vill de se något museum, behöver de tips om hotell?

– Om någon söker vägen till Gamla stan så tipsar jag om Medeltidsmuseet i närheten, som har spännande utställningar om Stockholms historia. Vi är minst två som jobbar samtidigt. Personalen består av fem fast anställda i olika åldrar, praktikanter från Södertörns högskola vår och höst och timanställda på somrarna.

– Vi har öppet alla dagar i veckan utom julafton, juldagen och nyårsdagen. Vi jobbar varannan helg. Personalgruppen är rolig, vi kompletterar varandra och ger och tar utan problem. Alla har egna specialområden. Stockholms skärgård och sport är mina områden. Jag vet vilka öar som är lugna och vilka som är livligare. Det gäller att veta var de kan hyra båtar, hitta boende och var det finns caféer och restauranger för dem som vill turista i skärgården.

Vad krävs i rollen som turistinformatör?

– Nyfikenhet, att kunna ge service, vara framåt och vara intresserad av sevärdheterna. Tålamod, att kunna ha ett leende på läpparna när frågan om var spårvagnen stannar ställs för tjugotredje gången. Samtidigt måste man känna av hur mycket information kunden vill ha, så man inte pratar om sådant de inte vill veta.

Vad är det roligaste med jobbet?

– Att få feedback och att göra det lilla extra för kunden. Jag rekommenderar till exempel en restaurang och kunden kommer tillbaka och berättar hur nöjda de är.

Hur ser du på framtiden?

– Jag var på turistkonferens i Budapest och diskuterade papperskartorna, behövs de ännu? Ja, turisterna vill ha en karta i handen, inte bara i mobilen. Facebook är ett annat exempel. Vår turistbyrå har just nu 125 000 följare. Många kommer från andra länder och vill spendera tid i Stockholm. De har hört att skärgården är vacker, och har googlat, men de har inte förstått hur avstånd och kommunikationer ser ut. Då är det bra att det finns turistbyråer att fråga!

Text och foto: Suzanne Wejland.

Porträttbild på Johnny Andersson.

Johnny Andersson

Född: 1959.

Arbetsplats: Turistbyrån Kulturhuset, Stockholms stad.

Johnnys väg till yrket: Först var jag inom barnomsorgen, arbetade med barn med funktionshinder. Under samma tid som omsorgsambassadör som bland annat ordnade aktiviteter för personalen, till exempel skidresor till fjällen. Många tyckte att jag var en duktig reseledare och borde jobba inom turism. Jag gick turismutbildning genom ABF, fick sommarjobb här 1998 och blev kvar.

Fritidsintressen: Sport och resor.

Vackraste platsen i Sverige: Norra Stavsudda, Stockholms skärgård.