Kundbemötande och noggrannhet viktiga komponenter för elektronikreparatören

Hon reparerar mobiler och surfplattor, tar emot kunder och säljer reparationsavtal till företag. Elektronikreparatören och butikschefen Rebecka Hammarstedt har aldrig varit rädd för att testa nya utmaningar. När hon sökte jobbet hade hon erfarenhet av säljbiten, men fick lära sig reparationsjobbet helt från grunden.
– Jag älskar att se kundernas reaktioner när de får tillbaka sina telefoner med en hel skärm, säger Rebecka.

Bild på elektronikreparatören Rebecka Hammarstedt.

Vad innebär ditt jobb som elektronikreparatör?

– Skärm- och batteribyten är absolut vanligast. I arbetet ingår att ta emot kunder, beställa reservdelar, utföra reparationer, hantera fakturor samt hämta och lämna telefoner till företag. Att kontakta kunder och påminna om telefoner som inte blivit uthämtade är också en del av jobbet. På sikt ska jag gå över till säljbiten och enbart jobba med att hitta nya företagskunder.

Varför valde du att jobba som elektronikreparatör?

– Jag såg i en annons på Instagram att Repaircare i Växjö sökte en elektronikreparatör i kombination med butikschefstjänst. Reparationsbiten var inget jag hade tidigare erfarenhet av, jag har bara varit allmänt duktig på teknik. Däremot hade jag erfarenhet av säljbiten. Jag tycker om att lära mig nya saker från scratch och ville vigda mina vyer.

Närbild på elektronikreparatören Rebecka som jobbar med en mobiltelefon.

– Jag trodde dock inte att jag skulle få jobbet. Det stod mellan mig och en kille i 25-årsåldern, jag trodde att han skulle få det eftersom det är så normen i yrket är. Ibland får jag en positiv reaktion från kunder att jag är tjej. Men det finns också de som frågar "var är han som jobbar här?" och blir förvånade när det visar sig att det är jag.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag älskar att se kundernas reaktioner när de får tillbaka sina telefoner med en hel skärm. Det är en härlig känsla när folk säger; Åh, den är ju som ny igen!

Vad kan vara mindre roligt?

– När man stöter på ett problem på en telefon som inte går att laga. Vissa blir tjuriga om man inte kan laga den, då måste man hålla humöret uppe. Jag vet hur det känns, speciellt om man inte har gjort en säkerhetskopia på telefonen.

Närbild på elektronikreparatören Rebecka som jobbar med en mobiltelefon.

Vilka utmaningar möter du?

– Den största utmaningen är när det kommer in en modell som jag aldrig har reparerat innan, då får man forska sig fram lite.

Vilka förmågor är viktiga?

– Man kan inte vara slarvig för vissa fel går inte att åtgärda. Därför är det viktigt att tänka en extra gång innan och göra ett servicetest på telefonen innan man lämnar ut den. Kundbemötande är också viktigt, jag träffar kunder varje dag.

Text: Hanna Glössner.
Foto: Lina Siksjö.

Rebecka Hammarstedt

Yrkestitel: Elektronikreparatör och butikschef.

Född: 1996.

Arbetsplats: Repaircare i Växjö där hon varit anställd sedan juli 2017. Företaget finns även på två andra orter.

Utbildning: Gick estet-mediaprogrammet med inriktning film och ljud på gymnasiet. Jobbade på en bensinmack under tre års tid. Hade vid ett tillfälle tre jobb samtidigt inom handeln.

Arbetstider: Måndag-fredag 09.30-18.00 med en halvtimmes lunch.

Fritidsintressen: Dans, sång och att fika. Spelar även gitarr.

Rebeckas tips till dig som funderar på yrket: Testa på det, ingen specifik utbildning behövs. Det är lättare än man tror. Jag trodde att det skulle vara svårt och pilligt, men jag lärde mig snabbt.