Digitalt fokus, skapande och snabba puckar för marknadsföraren Ola Brandstedt

På Brandstedt Marketing jobbar marknadsföraren Ola Brandstedt med olika typer av problemlösningar för kunder. Det handlar om digitalt skapande, att sprida innehåll och knyta kontakter. Arbetet kräver planering med ett flexibelt förhållningssätt för oväntade uppgifter.
– Du ska ha en basplan för vad som ska hända, men du måste vara snabb för att styra om dina planer när akuta händelser kommer i vägen, säger han.

Bild på marknadsföraren Ola Brandstedt som sitter framför en dator och jobbar.

Varför ville du jobba som marknadsförare?

– Innan har jag jobbat inom teknik och försäljning. Jag såg utrymme för att göra mer för andra företag genom att vara med och jobba för marknadsföringen. Det var en möjlighet att komma närmare beslutsfattandet och erbjuda andra företag att bli bättre. Dessutom har jag alltid tyckt om att hjälpa folk med problem eller lösningar, det är inspirerande för mig.

Vad har du för arbetsuppgifter?

– Oftast träffar jag en kund som vill ha hjälp med sin marknadsföring. Det kan vara början på att skapa en hemsida, eller att deras företag syns dåligt på Google. Vi går igenom vad som är viktigt för företaget nu och vad som blir viktigt om två till tre år. Jag kanske får fota, filma och intervjua folk. Vid intervjuerna frågar jag om dagens marknadsföring och vilka målgrupper som de vill nå. Intervjuerna ska hjälpa mig att bli upplyst om vad som är det bästa sättet att hjälpa just denna kund. Arbetsuppgifterna bestäms mycket av det förtroende som du lyckas bygga genom att visa att man är seriös och att man ska göra ett bra arbete.

Bild på marknadsföraren Ola Brandstedt som skissar på en blackboard.

Vad är det bästa med marknadsföraryrket?

– Det roligaste är att tillsammans med en kund spåna fram bra idéer som hjälper deras företag. Det är även kul när man kommer fram till en idé som blir godkänd, och att den idén går bra. Man vill se en kund som är glad och nöjd.

– Det bästa är även att det är ett varierat yrke. Det händer mycket och det är bra fart, då blir du inspirerad och glad. Om du vill ha ett skiftande yrke där du får göra mycket, som är blandat och där du aldrig är riktigt beredd på vad som ska hända, då är marknadsföring ett bra yrkesval.

Vilka förmågor är viktiga i din yrkesroll?

– Det är viktigt att vara bra på att lyssna på det kunden berättar om sitt yrke och ta in vilka behov som denne har. Kunden är kung. Man måste tänka fritt och inte köra med samma lösning för varje kund. Det är även bra att vara driftig genom att komma med idéer. Slutligen är det viktigt att vara med på det som händer i världen genom att testa nya program och vara uppdaterad om vad som är populärt. Detta är viktigt för att ge kunden rätt tips så att de kör på det som är bäst för dem.

Vad har du för tips till den som funderar på yrket?

– Mitt tips är att börja med ett försäljningsyrke. När du jobbar med support och kundkontakt får du en bra grund i hur du ska presentera fakta och hur du ska lyssna på kunden.

Text och foto: Shahab Mirbabaei.

Ola Brandstedt

Yrke: Marknadsförare.

Född: 1970.

Arbetsplats: Brandstedt Marketing i Växjö.

Utbildning: Byggingenjör. Många års erfarenhet av yrken inom försäljning och marknadsföring. Har även läst grundkurser i ekonomi.

Fritidsintressen: Fiske och träning.