Arbetsförmedlingen

Hitta jobb med sociala medier


Med sociala medier hittar du jobb och får enkelt nya kontakter genom ditt nätverk. Här visar du upp vad du kan och vad du har gjort – allt för att locka arbetsgivaren att anställa just dig.

Penna i ruta

Linkedin – ditt bästa jobbverktyg i sociala medier

Största kraften med Linkedin är nischade grupper. Sök fram relevanta grupper och få jobbtips, viktiga kontakter och chans till kompetensutveckling. Visa ditt kunnande genom att delta i diskussioner, kommentera och gilla. Då kommer gruppmedlemmarna ihåg dig. Det kan leda till framtida jobberbjudanden eller tips om lediga jobb.


Gör din profil så komplett som möjligt. Var tydlig med titlar och arbetsuppgifter. Visa att du finns. Varje gång du uppdaterar delar du ut information till ditt nätverk. På det sättet håller du dina kontakter uppdaterade. Tänk till en extra gång när du väljer din profilbild. Den ska signalera professionalitet, så undvik semesterbilden.

I yrkesrubriken skriver du de titlar och kompetenser du vill att personer ska hitta dig på. Här kan du med fördel skriva fler alternativ. Jobba med samma titlar och kompetenser i resten av din profil. Då har du större chans att hittas av personer som söker efter nya medarbetare.

Be kollegor och kontakter intyga kompetenser och skriva rekommendationer i din profil. När en person besöker din profil ser hon vad du har för kunskap. Det stärker din kompetens mot besökaren.

Skriv en kort och övergripande sammanfattning så att du fångar besökarens intresse. Under erfarenheter kan du mer i detalj visa vad du kan. Ge också konkreta exempel och länka gärna till ett projekt eller arbete som kan visar din kompetens.

Använd jobbfliken och hitta lediga jobb. Är resultatet för övergripande kan du enkelt begränsa din sökning via "Avancerad sökning". Här kan du också se jobb som rekommenderas för dig baserat på vad du skriver i din profil.

Penna i ruta

Twitter – följ och hitta jobben

Med Twitter kan du följa nyckelpersoner och företag och snabbt hitta till lediga jobb. Sök efter personer du vet finns i din bransch. Då kan du börja kommunicera och hänga med på vad som händer i din bransch. Leta också efter företag som du tycker skulle vara intressanta att jobba för.

Det finns många som skapar användarprofiler för att dela med sig av lediga jobb, till exempel @mediejobb eller @svenskahrjobb. Leta upp och få de senaste jobben inom din bransch.

Under hashtag (#) samlas allt på ett och samma ställe. Om du söker på till exempel #nyttjobb så samlas alla inlägg om nytt jobb på samma plats. Här finns många jobbtips och du kan också hitta nya intressanta personer och företag att följa.

Du kan själv skriva korta inlägg, så kallade tweets, där du lyfter din kompetens och berättar vad du söker för jobb. Lägg till #nyttjobb så kan arbetsgivare hitta dig.

Penna i ruta

Facebook – använd dina vänner

Via Facebook har du en mängd människor som känner dig som person. Därför är det bra att berätta för dem att du söker jobb. Skriv en statusuppdatering och var öppen med ditt jobbsökande. På det sättet kan de tala gott om dig när ett jobb dyker upp.

Många organisationer och företag har en sida på Facebook. Sök fram de som intresserar dig och visa upp dig med kommentarer och ”gilla” dem. Ta del av branschnyheter och lär dig mer. Vissa företag startar också speciella rekryteringssidor. Ett tips är att söka på företagsnamnet och ”karriär” eller ”jobb”.

Gör en sökning i Google på ”rekryteringsföretag”. Kolla sedan om de har en sida på Facebook. Där lägger de alltid ut de senaste jobben och olika karriärtips.

Penna i ruta

Blogg – utveckla din expertis

I en blogg har du chansen att visa vad du kan – på djupet. Skriv om det som rör din bransch och fokusera på ämnen som du har god kunskap om. Då ger du en bild av dig själv som expert. Ett tips är att undvika ämnen där du är känner dig mindre bekväm. Då riskerar du att uppfattas som okunnig.

Fånga upp ämnen som diskuteras på Linkedin, Facebook eller i medier och ge din syn på saken i ett blogginlägg. Gå sedan tillbaka till dina kanaler och länka till blogginlägget.

Tips och listor lockar alltid till läsning. Gärna en kort text och det viktigast sammanställt i punktform.

Här är rubriker som lockar till läsning:

  • Tre tips för bättre…
  • De bästa tipsen för en lyckad…
  • Lyckas med säljet – här är listan 

Tänk till innan du skriver – vad du tror att personer skulle söka på för att hitta din artikel via Google? Det nyckelordet(n) ska du sedan använda i rubriken, ingressen och mellanrubrikerna. Skriv nyckelord gärna så tidigt som möjligt i varje avsnitt.

Jobbar du konsekvent med nyckelord har du möjlighet att komma högt i sökresultatet och få fler besökare till din blogg.

Tänk på det här


  • Håll utkik efter nätverksträffar – företag och organisationer brukar anordna seminarier och träffar och bjuder ofta in via sociala medier.

  • Tänk långsiktigt – håll igång din aktivitet i grupper och fortsätt visa din kompetens för ditt nätverk. Vem vet när nästa spännande jobb dyker upp?


Penna i ruta

Lyssna på podcasten om att söka jobb via sociala medier

Jobbpoddens gäst Oscar Rydman från LinkedIn berättar om hur du kan använda det här nätverket som en del i din jobbsökarprocess och göra ditt cv i sociala medier synligt.

Penna i ruta

Platsjournalens Linkedin-komigång

Söker du jobb – men saknar en profil på Linkedin? Då är det dags att ge världens största yrkesnätverk en chans. Där kan du nätverka med gamla och nya kontakter och bli upptäckt av rekryterare. Så här gör du för att komma igång.

Så här kommer du igång med Linkedin