19 januari 2018

Framtidens rekrytering: Ska bli enklare att pricka rätt när du spontansöker jobb

Att skicka en spontanansökan kan ibland kännas som att kasta sitt cv och personliga brev i ett svart hål och hoppas på det bästa. Men med ny teknik kan du kanske snart ta reda på vilka företag som behöver anställa innan de publicerar sina jobbannonser.

Snart blir det förhoppningsvis enklare att pricka rätt med sin spontanansökan.

Trött på att skriva jobbansökningar utan att få svar? Snart blir det förhoppningsvis enklare att pricka rätt med din spontanansökan.

Det svåraste med spontanansökningar är att veta om arbetsgivaren behöver anställa just nu. Men det här problemet kan snart vara ett minne blott, tack vare ny teknik som Arbetsförmedlingen håller på att utveckla.

Få fram information

Tanken är att du ska kunna få fram information om företag och andra arbetsgivare som är i behov av att anställa inom kort men som ännu inte har annonserat. Alltså raka motsatsen till en traditionell platsbank.

– Det handlar om huruvida vi kan förutse vem som kommer att rekrytera, i stället för den traditionella annonseringen, där arbetsgivaren kommer till oss och berättar att de vill rekrytera och skriver en annons. Vi vill vända på det och räkna fram vem som skulle kunna vilja rekrytera, säger Jonas Södergren, produktansvarig för jobtech och jobbmatchning på Arbetsförmedlingen.

Idén går ut på att Arbetsförmedlingen samlar in ekonomisk information kring företag från Bolagsverket och uppgifter från Skatteverket om hur många som jobbar på ett visst företag och hur många nyanställda som finns där.

Dessutom finns det kanske gamla platsannonser från de här företagen eller liknande företag. Då kan man även se hur de har rekryterat tidigare.

Algoritmen ska förutsäga rekryteringsbehov

Med hjälp av en algoritm ska det sedan gå att få en bild av hur det går för olika företag och därmed förutsäga vilka av dem som sannolikt kommer behöva anställa. På så sätt kan du få reda på hos vem du borde ha störst chans att få svar på en spontanansökan.

Målet är att lansera en pilotversion av den nya tjänsten under våren 2018.

Läs fler artiklar från Platsjournalen

Fakta

Jobtech är en satsning på teknisk innovation kring arbetsmarknaden som Arbetsförmedlingen driver tillsammans med flera andra aktörer inom jobbmatchning, till exempel rekryterings- och bemanningsföretag.

Satsningen är en del av Arbetsförmedlingens mål att bygga ett så kallat ekosystem för digital jobbmatchning. Målet är att skapa nya och bättre tjänster inom jobbmatchning, för både arbetssökande och arbetsgivare.

Tillägsinformation

Platsjournalens nyhetsbrev ger jobbsökare tips och inspiration.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress