11 december 2017

Behövs det chaufförer i framtiden?

Självkörande fordon är redan här - men när blir de ett vanligt inslag i trafiken och hur påverkar de våra chaufförsyrken? Platsjournalen har pratat med experter och forskare för att få svar.

Chaufför är ett av de yrken som påverkas av den snabba teknikutvecklingen.

Chaufför är ett av de yrken som påverkas av den snabba teknikutvecklingen.

Många har säkert hört om Googles självkörande bilar som tillsammans har kört flera varv runt jorden. Men de flesta stora biltillverkare satsar hårt på den nya tekniken. Ett exempel är Volvo som i november avslöjade att de ska leverera 24 000 självkörande bilar till taxibolaget Uber mellan 2019 – 2021.

– Självkörande bilar är inte längre science fiction, utan det händer just nu, säger Magnus Hjälmdahl, teknologie doktor på Sweco, som har forskat på självkörande bilar.

Krävs en förare bakom ratten

Det finns fem nivåer av självkörande bilar. I dag kan du köpa en bil med nivå 2. Då klarar bilen av att köra själv i vissa situationer, men en förare måste sitta bakom ratten och vara beredd att ingripa.

Teslas vd Elon Musk har sagt att de planerar att producera självkörande bilar av den högsta nivån, nivå 5, någon gång under 2019. Nivå 5 innebär att bilen klarar av att köra säkert i alla sorters situationer som en mänsklig förare förväntas klara av, men utan något mänsklig ingrepp.

– I Göteborg pågår ett projekt med Volvobilar, nivå 4. Där tar bilen hand om allt operativt som att gasa, bromsa och styra och den tar också hänsyn till omgivande trafik. Men de körs än så länge enbart i forskningssyfte, säger Magnus Hjälmdahl.

Självkörande bussar och lastbilar

Magnus Hjälmdahl, Sweco

På vissa platser i Sverige finns det redan bussar som kör helt utan mänsklig inblandning. Försök pågår bland annat i Kista och i Göteborg.

– Och vi kommer nog att få se fler pilotprojekt där sådana fordon kör på väl avgränsade ytor, som till exempel shoppingområden eller från flygplatsen till långtidsparkeringen. Inom fem år kanske vi ser sådana initiativ inom lokaltrafiken, säger Magnus Hjälmdahl.

Det finns också många exempel på att tekniken redan utvecklats och testats för lastbilstransporter i Sverige.

– Hur lång tid det dröjer innan tekniken blir kommersiell och kan tas i bruk i stor skala är dock svårt att svara på. Det är ju även i hög grad avhängigt politiska beslut, säger Johan Egebark, Enheten forskning och utvärdering på Arbetsförmedlingen.

Saknas lagar för självkörande fordon

Än så länge ligger fordonstillverkarnas tekniska utveckling långt före den legala utvecklingen. Idag måste en förare finnas på plats i bilen och hen är alltid ansvarig för framförandet av fordonet. Men nyligen presenterades en utredning om hur ett lagförslag för självkörande fordon skulle kunna se ut i Sverige.

– Framåt 2019 eller 2020 skulle vi kunna ha både självkörande bilar och ett lagförslag på plats, säger Magnus Hjälmdahl.

Chaufförernas yrkesroll förändras

Behövs bussförare om 20 år?

Frågan är vad som kommer att hända med yrken som busschaufför, lastbilsförare och taxichaufför när allt mer självkörande fordon inom kort gör entré på våra gator. Magnus Hjälmdahl tror att en effekt är att chaufförernas yrkesroll kommer att förändras.

– Vissa delar av körningen kommer att automatiseras, men chaufförerna kanske inte kommer att ersättas helt. Förmodligen kommer det att bli mer av ett serviceyrke än ett rent chaufförsyrke. De kommer att kunna stötta resenärer och ge service på annat sätt än i dag eftersom de får mer tid över till det, säger han.

– Om efterfrågan på enskilt ägda och körda fordon minskar så skulle efterfrågan på chaufförer eller mobilitetsassistenter rent av kunna öka, tillägger Magnus Hjälmdahl.

Hård konkurrens i framtiden

Johan Egebark tror att vi kommer att se förarlösa godstransporter med lastbilar och spårtrafik före förarlösa transporter av människor.

– Taxichaufförer och bussförare står ju även för social kontakt och service vilket är svårare att automatisera bort, säger han.

Johan Egebark påpekar att det är svårt att ta fram exakta framtidsprognoser på ett område där teknikutvecklingen går så snabbt framåt.

– Men med det sagt så är det mycket sannolikt att just chaufförsyrken kommer att vara hårt konkurrensutsatta redan inom 5-10 år. Det är typexempel på yrken där tekniken i mycket stor utsträckning kommer att ersätta mänsklig arbetskraft, säger han.

Läs fler artiklar från Platsjournalen

Jobbchanser för chaufförer

Än så länge påverkar den nya tekniken inte jobbchanserna för chaufförer.
Här kan du läsa mer om Arbetsförmedlingens ettåriga yrkesprognoser för chaufförsyrken.

Taxichaufför
Enligt Arbetsförmedlingens ettåriga yrkesprognoser för taxichaufförer är jobbchanserna mycket goda i norra Sverige, Uppsala län och Västra Götaland medan konkurrensen om taxijobben är hård i Gävleborg, Östergötland, Värmlands och Örebro län.

Lastbilsförare
Enligt Arbetsförmedlingens ettåriga yrkesprognoser för lastbilschaufförer är jobbchanserna mycket goda.

Bussförare
Enligt Arbetsförmedlingens ettåriga yrkesprognoser för bussförare är jobbchanserna mycket goda.

Fotnot: Arbetsförmedlingens långsiktiga yrkesprognoser släpps i februari 2018.

Tillägsinformation

Platsjournalens nyhetsbrev ger jobbsökare tips och inspiration.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress