17 november 2017

Bättre smart än social när du söker jobb

Social kompetens har länge varit ett nyckelord i platsannonser. Men om du tror att dina sociala färdigheter väger tyngre än intelligens när du söker jobb tror du fel, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Den som var smart och hade bra betyg som barn har i större utsträckning jobb som vuxen.

De som var smarta, pluggade och hade bra betyg som barn har i större utsträckning jobb som vuxen, enligt en ny avhandling.

Elias Johannesson, forskare vid Göteborgs universitet, har nyligen släppt en avhandling som visar att personer som var smarta och hade bra betyg som barn i större utsträckning har arbete vid vuxen ålder.

Frågan är om höga betyg verkligen kan likställas med hög intelligens?

– Intelligens har den starkaste effekten på betyg. Detta betyder dock inte att alla som är intelligenta får höga betyg. Det finns hela tiden undantag, säger Elias Johanneson.

Utbildning ger valmöjligheter

Hur drar man då nytta av denna kunskap om man vill förbättra sina möjligheter för att få jobb.

– Utbilda dig! Med ökad utbildning följer fler valmöjligheter när det gäller val av arbete jämfört med de som har en lägre utbildning, säger Elias Johanneson.

Elias Johannesson, forskare på Göteborgs universitet.

Elias Johannesson.

Han menar att en avklarad utbildning innebär två saker. Dels att du blir behörig att kunna söka vissa specifika jobb, dels så visar utbildningen och ditt studieresultat också att du har ansträngt dig.

­Många samhällsvetare och politiker har argumenterat för att skolan i sin undervisning skall utveckla både de kognitiva och socioemotionella förmågorna.

– Men de socioemotionella förmågorna spelar endast en indirekt roll för att minska risken för att bli arbetslös i vuxen ålder. De med intelligens, de med goda kognitiva förmågor, har större chanser att få jobb som vuxna, säger Elias Johannesson.

Så gjordes studien

I studien har forskaren Elias Johannesson vid Göteborgs universitet, tillsammans med SCB, följt 9 000 personer från skolåldern fram till idag. Detta för att ta reda på vilka faktorer i skolan som påverkar om man får ett arbete eller blir arbetslös som vuxen.

I undersökningen har han tittat närmare på hur kognitiva förmågor som matematisk kunskap, logiskt tänkande och problemlösningsförmåga, påverkar risken för arbetslöshet. På samma sätt har han studerat personernas socioemotionella förmågor som självuppfattning, ihärdighet och emotionell stabilitet.

Läs hela avhandlingen

Tillägsinformation

Läs senaste Platsjournalen som e-tidning.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress