13 november 2017

Goda jobbchanser i verkstäderna

Att det behövs mekaniker och tekniker till verkstäderna är inget nytt. Behoven av personal har varit stora i flera år. Men nu är trycket ännu större. Minst 6 000 behövs de närmaste tre åren.

Många bilmekaniker behövs.

Att jobba som bilmekaniker handlar alltmer om att göra felsökningar via data och att arbeta med fordonens elsystem.

Hjulen snurrar på friskt i fordonsbranschen. Framförallt larmas det om att mängder av busschaufförer och lastbilsförare behövs. En utveckling som stannar av om inte också fler kan rekryteras till landets verkstäder.

– Åkeribranschen behöver 7000 nya bussförare och lastbilschaufförer under nästa år. Om man ser på hur mycket fordonsparken behöver växa blir det tydligt att också det måste finnas fler som kan serva och reparera inte minst tunga fordon, säger Bo Ericsson vd på, Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF.

Tips:Lär dig mer om yrket lastbilsmekaniker  

Arbetsgivareföreningen pekar på att 2 000 nya mekaniker och tekniker kommer att behövas årligen de närmaste tre åren. De omkring 1600 mekaniker som genereras från gymnasieskolans fordonsprogram varje år räcker inte

Följer konjunkturen

Jobböppningarna inom näringen finns i hela landet men följer också konjunkturen i andra branscher – och på sina håll hettar det till särskilt mycket. För tillfället är det högt tryck i norra Sverige.

– Gruvnäringen växer starkt inte minst i Malmberget och Gällivare och det behövs många som kan köra lastbilar och då även mekaniker som kan serva och reparera tunga fordon. Det rekryteras mekaniker från Stockholm som jobbar måndag till fredag, får resor och boende betalt och väldigt bra lön.  

Varför är det så svårt att få folk så det räcker till verkstäderna, när det finns så många utan jobb?

– Ett av våra stora bekymmer idag är att de som har störst påverkan på yrkesval är föräldrarna och många känner inte till hur utvecklingen har gått framåt och förändrats i verkstäderna. En mekaniker av idag är inte bara en person med overall och olja upp över öronen. En stor del av arbetet går till att göra felsökningar med datorn och att serva elsystemen i fordonen.

Bristen på kvinnor i branschen har inte brutits på de oftast mansdominerade arbetsplatserna. Med något undantag.

– Vi ser att fler kvinnor i alla fall har blivit billackerare. Vi hoppas att om fler får kunskap om att arbetet blir mer datordominerat, kanske fler blir intresserade på sikt, säger Bo Ericsson.

Framtidsbransch

Utvecklingen med automatiserade, självstyrande bilar och nya bränslen har varit ursnabb de senaste åren och fortsätter att vara det.

– Det är för få människor som vet vad som sker. Vi i branschen måste också bli bättre på att öppna upp dörrarna till verkstäderna, bjuda in och visa hur vi arbetar.

Vilka egenskaper är viktiga för den som vill jobba i branschen?

– Man ska vara nyfiken och gilla teknik. Detta är en framtidsbransch där det gäller att hela tiden kompetensutveckla sig för att hänga med.

Läs fler artiklar från Platsjournalen

Tillägsinformation

Läs senaste Platsjournalen som e-tidning.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress