16 oktober 2017

Marcus gick arbetsmarknadutbildning, blev Sveriges bästa bussförare

För några år sedan gick Marcus Edlund en arbetsmarknadsutbildning till bussförare. Idag är han Sveriges bästa busschaufför.

Marcus Edlund, sveriges bästa busschaufför.

Sveriges bästa busschaufför heter Marcus Edlund. Foto: Nobina Sverige AB.

– Det var väldigt nervöst, jag är helt överväldigad.

Så säger Marcus Edlund, Sveriges bästa bussförare 2017, efter att ha kammat hem förstaplatsen i bussförar-SM. Mästerskapet avgjordes på Gillingebanan, norr om Stockolm.  De som gjorde upp var 16 förare som hade sållats fram bland totalt 477 i tävlingens inledande teoridel. Svårast av momenten i förarsätet var halkkörningen.

– Det var intressant att se hur det gick att köra i halkan, trodde jag skulle köra ned en massa koner, men det gick vägen, säger han.

Trött på att plugga

Att Marcus Edlund skulle ratta buss var inte alldeles självklart från början. För några år sedan arbetade han som byggnadsprojektör. Men när jobbet upphörde ville han prova något nytt. Trött på studier efter att ha pluggat ”hela livet” kom han att tänka på sin farmor och farfar som tidigare hade jobbat som bussförare

– Och då kände jag att det kanske skulle vara någonting. Jag har alltid haft intresset att köra och skjutsa runt folk bara för att jag tycker det är roligt att köra.

Sagt och gjort. En tid efter att de nya tankegångarna uppkommit fick Marcus Edlund klartecken att Arbetsförmedlingen finansierade en bussförarutbildning för honom hos Grönlunds Yrkesutbildningar i Jönköping.

– Man kan väl säga att Arbetsförmedlingen betalade mitt busskort, säger han.

Det gick undan för Marcus Edlund. Utbildningen som egentligen skulle ta fyra månader avverkade han på tre (Han är ju Sveriges bästa busschaufför). I en bransch som skriker efter folk dröjde det inte länge förrän han fick jobb.

– Det gick någon vecka efter utbildningen tills jag kallades på intervju och sen blev jag anställd direkt, säger han.

Vill inte köra lastbil

Nu har han arbetat i två år på Nobina som kör på uppdrag av Länstrafiken i Örebro. Marcus Edlund har flera gånger fått frågan om han inte skulle vilja köra lastbil istället. Men han tror det skulle vara svårt att sitta mycket ensam i en förarhytt.

–Det sociala, mötena med resenärerna känns som en viktig del i jobbet. Det kan förstås gå åt andra hållet också men servicedelen av jobbet är givande. En dag med trevliga och glada resenärer gör jättemycket, säger han. 

Marcus Edlund tycker att det är viktigt med variation i jobbet som bussförare och har en tjänst som passar.

– Vi har 25 linjer och jag har skiften mellan kvälls- och morgonpass i mitt schema så det blir ganska omväxlande körning och tider. Det ger nödvändigt ombyte.

Vad skulle du vilja ge för råd till någon som är intresserad av att köra buss?

– Gillar man att köra och kan tänka sig den sociala biten av jobbet, många möten, så tror jag att det kan vara ett yrke att satsa på.

Fler får jobb efter arbetsmarknadsutbildningar

Vad är en arbetsmarknadutbildning?

Läs fler artiklar från Platsjournalen

Tillägsinformation

Läs senaste Platsjournalen som e-tidning.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress