22 september 2017

Tipslistan för bättre jobbsök i sociala medier

Fler och fler arbetsgivare söker personal via sociala medier. Här är några tips som kan hjälpa dig att presentera dig på rätt sätt och fånga rekryterarnas uppmärksamhet.

Håll rent

Utgå från att rekryterare spanar in din profil och dina konton i sociala medier. Använd inställningarna på dina konton för att dölja bilder du inte vill visa, eller rensa bort. Stora mängder partybilder kan ge ett oseriöst intryck och för mycket politiska åsikter kan skrämma iväg rekryterare. Var lagom personlig och tänk på vilken bild du vill förmedla.

Professionalisera din profil

Använd Linkedin eller skapa ett jobbsökar-konto eller använd ditt befintliga Facebook eller Instagram-konto för att exponera arbetsprover eller andra bilder som visar din kompetens. Länka till det när du mejlar om jobb eller gör ett inlägg i sociala medier.

Träd fram med en bild

En bild på dig själv ger rekryteraren mer direktkontakt än om där bara finns text. Ett tips är att alltid ha en bild i jobbsökarsammanhang. Undvik bilder från festsammanhang, det ser mindre professionellt ut. Försök ta en bild som känns ganska neutral. Ta bilden på nära håll så du blir tydlig. Färgbilder fångar i regel mer uppmärksamhet än svartvita.

Filma gärna

Filmer får fler att stanna till i scrollflöden än vanliga stillbilder. Dessutom exponeras de mest i flöden av till exempel Facebooks algoritmer. Men tänk på att håll den kort, bara 8 sekunder. Kan verka svårt men är en rekommendation.

Håll det kort – gå rakt på

De flesta scrollar förbi textmassor. Skriv inte för långt, nästan ingen orkar läsa mycket text i ett flöde. Prioritera att lyfta fram dina kompetenser som du kan erbjuda först snarare än att inleda med en beskrivning av dig själv. Länka till ditt konto i sociala medier (om du vill visa upp det), ange kontakt uppgifter.

Använd rätt ton

Lämna alla tankar på att formulera ett personligt brev och cv när du söker jobb i sociala medier.  Det traditionella formella blir gammalt i webbsammanhang, du förväntas ha ett ledigare och lättar tilltal i sociala medier.

Stick ut

Har du en fyndig rubrik eller knorr att presentera dig själv på ett sätt som fångar uppmärksamhet, så använd den. Men testa den först på någon eller några du har förtroende för som kan ge sin feedback på hur den uppfattas.  Söker man ett jobb inom någon kreativ bransch förväntar rekryterarna sig något udda.

Svara med ett PM

Om arbetsgivaren är intresesserad av dig vill de ofta ha ett PM, ett personligt meddelande. Om hen inte ber dig specificera något kan du i PM:et kortfattat berätta om dina kompetenser och vad du har att erbjuda. Men försök att också att tillföra något mer än vad som framgår i din presentation av dig själv i ditt inlägg i forumet.

Tipsen kommer från digitala strategen Hanaw Rashid. Läs mer i en intervju med henne här.

Fler tips om att söka jobb genom sociala medier

Vill du läsa fler artiklar från Platsjournalen

Tillägsinformation

Läs senaste Platsjournalen som e-tidning.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress