22 september 2017

Så blir jobbsöket bättre i sociala medier

Vill du bli mer framgångsrik med jobbsöket i sociala medier? Platsjournalen bad digitala strategen Hanaw Rashid om tips på hur du kan göra ­– och låta bli att göra för att lyckas.

Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät sökte närmare fyra av tio företag personal via sociala medier 2016 och den utvecklingen förväntas öka i år. Att finnas och synas i digitala kanaler kan vara en utmärkt väg att söka jobb råder ingen tvekan om.

– Det är en väldigt snabb portfolio på hur du är. De flesta finns online och man kan få kontakt direkt. Tjänsterna i de här kanalerna utvecklas och förbättras hela tiden, säger Hanaw Rashid som arbetar på The Amazing Society, en så kallad Social first byrå som är inriktad på marknadsföring i sociala- och digitala medier.

Digitala strategen Hanaw Rashid ger jobbökartips för sociala medier

Hanaw Rashid, digital strateg

Tänk på hur du vill framstå

Men att bara slänga in några rader i ett jobbsökarforum eller synas i ett är inte alltid tillräckligt. Det finns flera saker att tänka på i hur du presenterar dig. Inte minst eftersom du också bör räkna med att en rekryterare kan besöka dina sidor och profiler.

– Man kan visa vem man är och vara lite personlig men är man verkligen ute efter ett jobb är det bra att tänka på hur man vill framstå, säger Hanaw Rashid.  

Det gäller att tänka på, vilka inlägg du gör och vilka bilder som syns på kontot på till exempel Facebook eller Instagram. Det går att städa bort mindre passande inlägg och bilder och även göra inställningar på vem som kan se dina bilder. Och bland det som visas är det bra att inte peppra med partybilder och politiska åsikter.

– Det är ju bra om det som visas upp inte bara är partyliv eller krockar med kulturen eller värderingarna hos arbetsplatsen som rekryteraren jobbar för.

Länka till ditt konto

Ditt sociala medie-konto kan ju också vara helt nischat på det du ägnar dig åt, till exempel konditorns bilder på bakelser, eller konstnärens på tavlor.

– Om man gör ett inlägg i något forum kan man länka direkt till sitt konto så får arbetsgivaren se mer prov på vad personen kan.

Hanaw Rashid har besökt olika jobbsökarforum och konstaterar att det finns flera saker att tänka på för att undvika att bli en ännu en av alla de som rekryteraren scrollar förbi i flödet. Utöver att komma på sätt att sticka ut är det bra att hålla det kort.

– En del skriver alldeles för långt. Man ska veta att väldigt få orkar läsa. Det ska vara snabbt, enkelt och rakt på.

Bättre är då, att kortfattat med nyckelord tala om vad man kan/erbjuder. Och fokusera på att lyfta fram sina kompetenser så tidigt som möjligt följt av kontaktuppgifter, mejladress, länk eller telefonnummer. Ganska tvärtemot den traditionella vägen med personligt brev.

– Man börjar bakifrån istället och talar om vad man kan allra först. Man förväntas också ha en ledigare ton och inte var så formell som i en jobbansökan, säger Hanaw Rashid.

Använd bild

Metoderna att sticka ut kan förstås bygga på en bra rubrik, eller en bra knorr. Har du ett kreativt yrke förväntas du nästan hitta på något knas. Som grund för alla inlägg om att söka jobb är det i alla fall bra att presentera sig med en bild.

– Det är bra om den är relativt neutralt och inte tagen på för långt avstånd så att man kan se personen. Att fler tittar på färgbilder kan vara bra att tänka på, säger hon.

En del använder sig av filmer och det är i grunden ett bra tillvägagångssätt eftersom algoritmer i sociala medier placerar rörliga bilder högt i olika flöden. Men här finns också några tekniska detaljer att tänka på.

– Liksom med texterna är det en fördel om filmerna är korta, inte längre än 8 sekunder.

Lista med tipsen som hjälper dig med jobbsöket i sociala medier

Fler tips om att söka jobb genom sociala medier


Vill du läsa fler artiklar från Platsjournalen?

Tillägsinformation

Läs senaste Platsjournalen som e-tidning.

Vill du få jobbtips direkt i mobilen?

Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev direkt till din mejl.


Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev.
Namn
E-postadress