29 juni 2017

Platsjournalen blir digitalt nyhetsbrev

Sveriges största jobbsökartidning, Platsjournalen, byter skepnad – från papperstidning till nyhetsbrev.
– Det är en gammal trotjänare som nu försvinner i pappersform. Samtidigt innebär den digitala distributionen stora möjligheter, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Den 17 juli skickas Platsjournalen ut som papperstidning för sista gången till landets alla arbetsförmedlingar och andra offentliga platser som bibliotek, centralstationer och flygplatser.

Men det innebär inte att Platsjournalen går i graven. Tvärtom så finns Platsjournalens material sedan länge tillgängligt på arbetsformedlingen.se och som ett nyhetsbrev riktat till alla som är på jakt efter ett nytt jobb.

– Arbetssökande kommer även fortsättningsvis kunna ta del av ett kvalificerat redaktionellt innehåll med artiklar, jobbsökartips, experter och annan inspirerande läsning i jakten på ett nytt jobb. Det är bara det att formen är en annan, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen och ansvarig utgivare för Platsjournalen.

Varför upphör Platsjournalen som papperstidning?

Efterfrågan på papperstidningar minskar generellt på grund av nya medievanor, inte minst bland yngre läsare. Det andra skälet som lett fram till beslutet att avsluta distributionen av papperstidningen är att arbetsgivare i allt högre grad väljer digitala annonslösningar för att nå sina målgrupper.

Det innebär också att tidningens tryck- och distributionskostnader inte längre finansieras av jobbannonser. Men det finns fortfarande kunder som prenumererar på tidningen eller som hämtar den i tidningsställ varje vecka. Vissa väljer tidningsformatet då de är ovana it-användare.

– Det är klart att det finns kunder som gärna vill fortsätta att ta del av vårt utmärkta redaktionella innehåll och tidningens jobbannonser i pappersformatet. Men när vi nu byter distributionsform så kan vi fortsätta utveckla Platsjournalen till nytta för våra kunder. Innehållet blir också mer lättillgängligt i mobilen, läsplattor, på webben och integrerat i våra digitala jobbsökartjänster.

Att tidningen nu övergår till att enbart finnas på webben och som nyhetsbrev är egentligen inget konstigt. Platsjournalen har en lång historia av utveckling. Tidigare har den bland annat lästs upp i radio av kändisar och i telefon av arbetsförmedlare med den talande titeln ”Fröken Plats”. När den nu får ny skepnad är det åttonde gången som den byter utseende.

– Vi hoppas Platsjournalens nyhetsbrev kan fortsätta att fylla den viktiga funktion som tidningen tidigare har gjort för våra arbetssökande läsare, säger Mikael Hvinlund.


Vill du prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev?
Fyll i ditt namn och din mejladress här

Namn
E-postadress

Tillägsinformation