9 juni 2017

Lär dig hantera stressen på nya jobbet

Om du är ny på jobbet är det lätt att bli stressad.

Trivs du på nya jobbet men är stressad över att inte fixa dina arbetsuppgifter? Då behövs det en förändring. Knepet är att prata om det. Helst med chefen. Om det är svårt att få till – prata då med en kollega.

Att bli stressad över alla nya intryck när du är ny på jobbet är en vanlig känsla för många. Om situationen känns övermäktig är den sämsta lösningen att hålla masken och låtsas som om det regnar, enligt Malin Holm som är rekryterings- och ledarskapskonsult. Det gör bara att du skjuter problemet framför dig.

– Det är en vanlig tendens att stressa upp sig när man när ny på ett jobb. Man vet inte vilka värderingar som gäller eller hur kulturen är. Starten brukar kantas av en del orosmoln som blir aningen uppförstorat eftersom allt är nytt, säger Malin Holm.

Sortera tankarna

Hon tillägger att det kan vara lätt att bli stressad över sina arbetsuppgifter även om du varit på företaget ett tag. I det läget är det bästa du kan göra att försöka sortera tankarna. Vad fungerar? Och vilka arbetsuppgifter har du inte har kontroll över? Det kan handla om datorprogram som du inte får koll på eller att du inte förstår tågordningen i vissa arbetsuppgifter
.
– På så sätt prickar du in det jobbiga och ringar in dina kärnproblem samtidigt som du sorterar bort det som faktiskt fungerar. Nästa steg är att gå till chefen och berätta hur du upplever det, säger Malin Holm.

I bästa fall är relationen till din närmaste chef god. Då kan du gå till hen och ärligt berätta om din upplevelse.

– Det kan vara så att du har en bild av hur förväntningarna ser ut. Det handlar delvis om att säkerställa rätt förväntningar. Det kan vara så att chefen inte delar din syn, utan tycker att du gör ett bra jobb. I så fall behöver ni förstå varför du ändå känner som du gör, förklarar Malin Holm.

Ta reda på vad du kan förändra

Ni jämför era bilder och tydliggör förväntningarna. När det är klart, är det dags att gå vidare och fundera över vilka förändringar som kan göras. Du kanske behöver bättre instruktioner eller mer stöd. En sista del är att se över om det är läge att förändra arbetsuppgifterna.

– Om det skulle vara så att du inte har mod att genomföra ett samtal med din chef, så är det ändå viktigt att prata. Det bästa är att välja en kollega som är insatt i dina arbetsuppgifter och i kulturen på arbetsplatsen. Om du inte har någon sådan kollega är nästa val att prata med någon utomstående som känner dig som person, föreslår Malin Holm.

Återkopplingen är en viktig sak i sammanhanget. Det innebär att du bör prata med din chef, kollega eller samtalspartner efter en viss tid för att stämma av om det har skett en förändring eller ej.

– Tydliga mål och täta uppföljningar är otroligt viktigt, konstaterar Malin Holm.

Läs fler artiklar från Platsjournalen

Tillägsinformation

Bild av Platsjournalen nummer 6 2017

Läs senaste Platsjournalen

Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev


Jobbtips i mejlen? Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev med e-tidningen direkt till din mejl.

Namn
E-postadress

Starta kostnadsfri tidningsprenumeration


Fyll i ditt namn och adress och få tidningen Platsjournalen hem till din brevlåda varje måndag.

Starta prenumeration