2 juni 2017

Elithockeyn vill skapa jobb åt ungdomar

Johan Cahling, Brynäs IF

Johan Cahling, Brynäs IF, vill ordna jobb åt unga med hjälp av hockeyn.

Brynäs IF har dragit igång ett projekt som ska skapa jobb åt arbetslösa ungdomar – och nu hakar Svenska hockeyligan på.
– Tillsammans har alla elitklubbar i SHL nog 15 000 företagspartners. Det borde rimligtvis kunna resultera i 1 000-tals praktikplatser varje år, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör för Brynäs IF.


Hur kommer det sig att en ishockeyklubb jobbar mot ungdomsarbetslösheten?

– Det är en logisk förlängning av samhällsutvecklingen i stort där en hållbar utveckling och socialt entreprenörskap blir allt viktigare. Det är ingen slump att vi i dag exempelvis pratar om hållbart mode, inte bara om mode. Om Brynäs IF som klubb ska fortsätta att vara relevant måste varumärket stå för något mer än bara hockey. Vi måste betyda mer för fler. Därför har vi jobbat aktivt med hållbarhetsfrågor sedan 2014 i vår sociala verksamhet En bra start. En del i det arbetet är verksamhetsområdet ”Vägen in” som jobbar för att minska ungdomsarbetslösheten vilket är en av de största utmaningarna i vår region.

Så hur funkar det?

– Brynäs har 500 000 sympatisörer och 500 aktiva företagspartners. Vår tanke var att den kraften rimligtvis måste kunna användas till något mer. Med ”Vägen in” bestämde vi oss för att hjälpa till att förflytta ungdomar som befinner sig i utanförskap in i värmen. Vi har fokuserat på att få näringslivet och våra företagspartners att skapa så många praktikplatser som det bara går. Det handlar om att vi tillsammans försöker bryta med ungdomars utanförskap. Till en början med en praktikplats och på sikt med en varaktig anställning.

Några bra exempel?

– Länsförsäkringar Gävleborg har verkligen tagit detta på allvar. Där har ledningen beslutat att detta är ett prioriterat område, att alla lokalkontor i regionen ska ta emot praktikanter från ”Vägen in”. Sedan ger det ringar på vattnet eftersom de i sin tur bearbetar många av sina 1 000–tals kunder att göra samma sak.

Hur ser samarbetet med Arbetsförmedlingen ut?

– Brynäs har tillsammans med Arbetsförmedlingen arbetat fram en bra grundstruktur för hur det här ska gå till. Vårt uppdrag är att få fram företag som kan ta emot praktikanter. Arbetsförmedlingen förser oss med ungdomar som är i behov av hjälp. Sedan har vi kört speeddejting mellan företagen och ungdomarna vilket har varit väldigt uppskattat. Slutresultatet är en win win-situation för alla inblandade.

Nu ska Svenska hockeyligan, SHL, följa Brynäs exempel?

– Jättekul att de tar vara på den modell som vi redan har tagit fram. Tillsammans har alla elitklubbar i SHL nog 15 000 företagspartners. Det borde rimligtvis kunna resultera i 1 000-tals praktikplatser varje år. Tillsammans har vi en enorm kraft och vi kommer att kunna göra stor samhällsnytta.

Läs fler artiklar från Platsjournalen

Tillägsinformation

Bild av Platsjournalen nummer 6 2017

Läs senaste Platsjournalen

Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev


Jobbtips i mejlen? Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev med e-tidningen direkt till din mejl.

Namn
E-postadress

Starta kostnadsfri tidningsprenumeration


Fyll i ditt namn och adress och få tidningen Platsjournalen hem till din brevlåda varje måndag.

Starta prenumeration