21 april 2017

Gamla jeans affärsidén bakom nytt företag

Olof och Jonas affärside är att reparera gamla jeans.

Foto: Linn Bergbrant

Om man vill starta eget är det bra med en nischad affärsidé.
För Olof och Jonas var det kärleken till denim, trådnyanser, stygnslängder och specialsymaskiner som blev grunden till något nytt.
De fann varandra i vävsalen på Textilhögskolan och har nu startat ett företag som reparerar göteborgarnas favoritjeans.

Vårsolen flödar in över Olof Norrman som sitter och syr kepsar som är inspirerade av sådana som mekaniker hade på 40-talet. I lokalen luktar det tjära och båt från en tänd rökelsepinne. Vid arbetsbordet intill sitter Jonas Melin som arbetar sig igenom högen av kundbeställningar på uppläggningar och lagningar. Han är mäkta stolt över symaskinen han använder.

– Det finns bara en till sådan i Sverige, berättar han. Den är det dyraste vi har, men med den kan vi göra en riktigt proffsig kedjesöm längst ner på jeanskanten istället för en vanlig raksöm. Där spelar vår nördådra in.

Är inte skräddare

Annars har de faktiskt fått de flesta maskiner som syns i verkstaden. De har tidigare använts till att sy segel, säckar eller hästsadlar. Vissa har skänkts från ”någon farmors vind”. Även om Jonas och Olof ägnar flera timmar om dagen vid symaskinen är de noga med att framhålla att de inte är några skräddare.

– Vi kan inte konstruera ett plagg. Vi är inte så duktiga på hur tyg faller och kan till exempel inte lägga in en axel på en kavaj. Men vi har ju lagat våra egna jeans i tio år.

– Ja, man måste veta mycket kring trådriktningar för att veta hur man ska förstärka, säger Jonas.

Grunden fick de på Textilhögskolan i Borås. De har båda gått det treåriga programmet Textil produktutveckling och entreprenörskap.

– Jag ville jobba med textil på något sätt men visste inte exakt med vad så jag valde den bredaste utbildningen som både innehöll lite ekonomi, lite design och lite ingenjörskunskap, säger Olof.

Redan innan utbildningen hade de erfarenhet av att jobba i klädbutik och det fortsatte de med även efter utbildningen. Jonas avancerade till butikschef på klädkedjan Volt och Olof arbetade med kundtjänst på jeansmärket Dr Denim.

Såg problemen i branschen  

Men de tyckte båda att branschen kändes ganska problematisk och smutsig och var sugna på att komma närmre det som de var mest intresserade av: material och hållbar utveckling. De ville fokusera på att förlänga livslängden på kläderna vi använder vilket resulterade i en egen jeansreparationsfirma. Olof och Jonas startade i ett litet hörn av en vintagebutik.

Två år senare var de redo för en egen lokal och på att bredda verksamheten lite. Det var ju trots allt produktutveckling de hade en kandidatexamen i. De skaffade sig en till partner, Erik Davis som driver en trätoffelfabrik i närheten, och köpte in kläder från favoritmärken som de visste var producerade på ett schysst sätt. De tog även fram egna småskaliga kollektioner som tillverkades i Sverige.

– Vi tycker att det är viktigt att ha koll på var bomullen kommer från, var plaggen är vävda och sydda och att alla fått bra betalt för arbetet, förklarar Jonas.

De har har lagt mycket möda på att inreda och skapa en snygg miljö. Över krokar med jeans har de virat glödlampor runt kopparstänger och kring bord och ställningar med jackor, baströjor, skjortor och mössor har de placerat krukväxter och trendiga metallskåp. Stilen på de noggrant valda svenska, japanska och amerikanska plaggen beskriver de som ”arbetarromantik i modern tappning”.

Marknadsför via instagram

Efter några timmars lagande är det dags att förvandla lokalen från verkstad till representabel butik. Städa bort alla trådrester från golven, flytta undan högar med jeans, diska kaffekoppar och hinna ta dagens bild till Instagram, deras främsta marknadsföringskanal.

Olof och Jonas är noga med att framhålla att textilbranschen är så mycket mer än mode. Jonas berättar att det visserligen var många av klasskompisarna som ville åt det flådiga och fräcka och att det är vanligt att börja arbeta på stora välkända modeföretag som H&M, Gina Tricot, Tiger och Lindeberg men att man inte ska glömma den industriella delen av branschen.

– Textilbranschen är så bred, och så mycket mer än det man har på sig. Det kan vara möbler, inredning, ljudisolering och brandslangar. Det finns till exempel ett jättestort företag som syr och väver airbags och på Volvo finns en textilavdelning som gör lädersäten.

Andra jobb vid sidan om

Än så länge är företaget, som nu heter Göteborg Manufaktur, inget de blir rika på. Båda har andra jobb vid sidan om. Jonas jobbar som personlig assistent och Olof arbetar med webblager och sociala medier på ett möbelföretag. Jonas ser det egna företaget som en slags vidareutbildning och ett sätt att utöka sitt kontaktnät.

– Man lär sig något på allt och kunskap rankas högt i textilbranschen.

Han är medveten om att det här kanske inte varar för evigt men just nu finns det massor av idéer och projekt som ska förverkligas. En webbshop ska skapas och så ska de ta fram en chinosbyxa ihop med en skräddare i kvarteret.

– Ju längre man håller ut ju mer får man tillbaka, säger Jonas.

TEXT: LINN BERGBRANT

Tillägsinformation

Bild av Platsjournalen nummer 6 2017

Läs senaste Platsjournalen

Prenumerera på Platsjournalens nyhetsbrev  


Fyll i ditt namn och din e-post och få Platsjournalens nyhetsbrev med e-tidningen direkt till din mejl.

Namn
E-postadress

Starta kostnadsfri tidningsprenumeration
  

Fyll i ditt namn och adress och få tidningen Platsjournalen hem till din brevlåda varje måndag.

Starta prenumeration