9 mars 2017

Har du uppdaterat dina meriter?

För att öka dina chanser till rätt jobb är det viktigt att du ofta uppdaterar dina meriter. Med rätt uppgifter gör du det lättare för arbetsgivare att hitta dig. Det blir också lättare för oss på Arbetsförmedlingen att matcha dig till rätt jobb.

Du gör uppdateringarna enkelt själv om du loggar in på ditt konto på arbetsformedlingen.se. Har du en eller flera profiler på arbetsformedlingen.se gör du det möjligt för arbetsgivare att hitta dig. Se till så att du har rätt meriter och kompetenser inlagda.

Glöm inte att även uppdatera i Komplettera dina meriter

Det gör du genom att logga in på Mina sidor på arbetsformedlingen.se. Då får vi på Arbetsförmedlingen rätt uppgifter i våra system som underlättar när vi ska matcha dig till nytt jobb. Uppdatera så fort du till exempel haft ett tillfälligt jobb eller gått en kurs.

Bild på en kvinna framför en laptop som visar arbetsformedlingen.se

Tre tips för att vässa din profil

  • Yrken – logga in på Mina profiler och se över vilka yrken du söker inom och kan jobba som. Stämmer yrkena in på dig? För att göra det lättare för arbetsgivaren att hitta dig rekommenderar vi att du har max 20 olika yrken i din profil. Du kan skapa flera olika profiler för olika yrken och branscher. 
  • Kompetensord – uppdatera dina kompetensord i din profil! Kompetenser handlar om vad du gör och inte vad du är. Det är färdigheter eller egenskaper du använder för att uppnå det som krävs i en given situation. Se över dina kompetensord i din profil så att du blir lättare för arbetsgivare att hitta dig.
  • Ort/kommun – se till att markera de orter/kommuner du vill och kan jobba i. Var tydlig med var du vill och kan jobba så blir det också lättare för arbetsgivarna att hitta dig.  

Tillägsinformation