20 januari 2017

Så vinner du över nervositeten på intervjun

Blir du så nervös när du går på jobbintervju att det ställer sig i vägen? Psykologerna kallar det ”choking under pressure” när vi blir så angelägna om att lyckas att vi misslyckas. Hjärnan går helt enkelt i baklås av pressen, och så blir vi ännu mer nervösa. Men lyckligtvis går hjärnan att låsa upp igen. Här är 6 tips som hjälper.

                                                                       ILLUSTRATION: ANNA WESTIN

Öva

Förbered dig genom att öva på jobbintervjusituationen i förväg, gärna tillsammans med någon. Fundera ut svar på de vanligaste frågorna och träna på att säga dem högt. Studier visar att träning gör stor skillnad och minskar pressen när det är skarpt läge.

Fokusera på styrkorna

Förmågan att fokusera på det som fungerar är avgörande för att kunna göra ditt bästa under press. Om självkritiska dyker upp före intervjun kan du påminna dig om allt du kan och har klarat av tidigare. Minns alla dina styrkor, färdigheter och erfarenheter som är till din fördel. (Du har läst den här listan tex, det är en styrka.)

Skriv

Forskning visar att det gör stor skillnad att sitta en stund och skriva om sina tankar och oroskänslor inför en krävande uppgift. Att sätta ord på känslorna påverkar hur hjärnan hanterar den stressande informationen och hjälper dig släppa den. Överför din oro till pappret och låt den stanna där!

Meditera

Leta fram en kort guidad meditation på youtube som du gillar, blunda och stilla ditt sinne. Det kommer göra skillnad. Mängder av forskning visar att meditation förändrar hjärnans struktur och hjälper dig att fungera så bra som möjligt både till vardags och i utmanande situationer.

Byt fokus

Börjar du grubbla under själva intervjun och får tankar som "Var mitt handslag okej?" eller "Skulle jag tagit den andra tröjan?". Då är tricket att istället lägga all uppmärksamhet hos personen du pratar med istället för på dig själv. Lyssna noggrant på frågorna, var nyfiken och håll ögonkontakten så du blir lugnare och kan svara bättre.

Berätta hur det känns

Tala om att du är nervös. Det är okej. Jobbiga känslor blir ännu jobbigare och tar kraft och energi när vi försöker dölja dem. Genom att erkänna hur det känns slipper du lägga kraft och energi på att dölja ditt obehag och det gör att det minskar

TEXT: LINNEA MOLANDER

Klicka här om du vill läsa fler artiklar från Platsjournalen

Tillägsinformation

Bild av Platsjournalen nummer 4 2017

Läs senaste Platsjournalen

Starta en kostnadsfri prenumeration