13 januari 2017

Anna jobbar som lärare på Teneriffa

Idrottslektionen är slut, barnen spurtar ned mot havet.
- Det är en lyx att kunna avsluta gympan med ett dopp, säger Anna Rosengren som undervisar på Teneriffaskolan i Los Cristianos.

I augusti i år tog hon tjänstledigt från jobbet som lärare och biträdande rektor på Vittraskolan i Göteborg. Numera inleder Anna Rosengren varje skoldag på golvet i en ring tillsammans med lärare och elever i Teneriffaskolan. Rektor Tommy Isaksson spelar gitarr och med en sång önskar barn och lärare varandra god morgon. Sen smyger alla iväg till sitt.

Anna Rosengren är morgontidig och brukar öppna skolan vid sju, då även restaurangägaren Alex öppnar sitt ställe intill. Det är hos honom barnen får sin skollunch och det är här Anna slår sig ned för att berätta om sitt utlandsäventyr.
Två oväntade cappuccino landar snabbt på bordet. På huset förstås.

Sju år på Solkusten

Hennes första sju år i livet utspelade sig i San Pedro på Solkusten. Familjen lämnade Spanien i tid för hennes skolstart men bandet finns kvar. Det är ingen slump att det blev just Teneriffa.
- Men vi stannar bara i ett år, det är ett tidsbestämt och tryggt äventyr för oss, säger hon.
Med sig har Anna Rosengren tre barn och föräldraledig man. 1700-talshuset med trädgård på Brännö utanför Göteborg är uthyrt, och familjen bor under detta läsår i en tvåa nära skolan. Det är svårt att få fatt i lägenhet i Los Cristianos, som har växt snabbt de senaste åren.

Fortfarande finns en del praktiskt kvar att ordna – pappersarbete på främmande språk tar sin tid. Skattemyndighet, försäkringskassa och försäkringar i Sverige likaså. För att inte tala om att packa och packa upp för ett helt år.
- Att göra-listan skriver man först efter jobbkontraktet. Annars finns risk att äventyret blir inställt, konstaterar hon.

Anna Rosengren har lång och bred erfarenhet. Ett lärarjobb utomlands kräver skinn på näsan. Varje lärare får rycka in där det behövs, ofta i ämnen där man saknar behörighet. Det sociala livet ställer också höga krav på integritet; i små svenskkolonier umgås man ofta med föräldrarna, och i stort sett alla lärare på Teneriffaskolan har barn i Annas grupp.

En elev varje vecka

En annan stor skillnad jämfört med Sverige är att nästan alla barnen är nya i klassen, och att barn tillkommer och slutar under terminerna. Under högsäsong börjar en ny elev i skolan varje vecka.

- Vi jobbar intensivt med att snabbt inkludera barn och att ordna bra avsked. Alla elever blir en del av gruppen även om de bara är här i två veckor. Det blir en positiv erfarenhet för många, de upptäcker att de hann bli någon som är viktig fastän de inte stannade så länge, säger hon.

Atmosfären i skolan är vänlig och öppen. Eleverna vet hur det är att vara ny och osäker, när allt är främmande och när det kan vara svårt att förstå vad som förväntas. De tar väl hand om varandra och konflikter är sällsynta.
- Barnen som kommer hit ställs inför väldigt tuffa utmaningar. Och åh, vilken boost det är för självförtroendet! Vi stärker barnen när vi visar att de klarar det, säger Anna Rosengren.

Hon själv har ansvaret för fjorton elever i en grupp tvåor och treor. I Teneriffaskolan arbetar man årskursintegrerat och ämnesintegrerat eftersom antalet inskrivna elever endast är 60 – det är för litet för att ha vanlig årskursindelning.

Det lilla formatet passar utmärkt då grunden för Teneriffaskolans pedagogik är storylinemetoden. Det innebär att undervisningen är tematisk och upplevelsebaserad inom ramen för en historia. Den här hösten har trollkarlen Merlin, spelad av rektorn Tommy Isaksson, förlorat minnet. Han tar med eleverna på tidsresor där de hjälper honom att hitta kunskap om olika tidsepoker. Annas grupp jobbar med stenåldern.

Klimatet ökar möjligheten till inlevelse och kreativitet. Utemiljön med stranden och den lilla lunden av eucalyptusträd utanför skolan är lika mycket undervisningsrum som skolsalarna.

- När eleverna har svenska och ska skriva dagbokstext med stenålderstema kan jag ta dem till stranden. Vi kan föreställa oss att vi sitter i vår stenåldersby och vi kan insupa havet och bergen. Då blir det så mycket häftigare, säger hon.

Firar Lucia och nationaldag

Undervisningsmetoderna har väckt visst uppseende bland spanska lärare, och i höst har ett samarbete med en spansk skola inletts. Skolorna kommer att ha utbyte både i fråga om undervisningsmetoder och om traditioner som lucia och nationaldag.
- Vi vill också försöka integrera eleverna mer så de får spanska vänner. Barn som kommer kortare tid träffar kompisar bara genom skolan, och på det här viset får de mer hjälp att träffa spanska barn, säger Anna Rosengren.

Arbetet på Teneriffa har ökat livskänslan, tycker hon. Dels är hon hela tiden på tårna i lärarrollen och dels ruskar miljöbytet om:
- Det händer något när man ger sig ut på äventyr. Alla sinnen blir alerta: man känner nya dofter, får nya synintryck.  Ljuden är annorlunda, man tar in omgivningen på ett helt annat sätt. Allt blir mer levande.

Men om ett år tar utlandsjobbet slut. Då kommer hon hem med trimmade ambitioner:

- Jag har blivit ännu mer övertygad om vikten av att förtydliga rutiner och att prata om hur vi är mot varandra. När kulturen i klassen sitter och barnen är trygga är de också mottagliga för ny kunskap. Då finns inga gränser för hur långt vi kan nå tillsammans!

TEXT: MARIKA SIEWERTSON

Hårt arbete på utlandsskola

Teneriffaskolan har drygt 60 elever och är en av arton svenska skolor utomlands som är godkända av Skolverket. Skolan kan därmed få statliga bidrag för vissa elever som stannar längre än en termin, i år ungefär 20 procent av eleverna.

Det är ett spanskt företag med sex heltidsanställda och tre timanställda som följer spansk arbetsrättslagstiftning.

- Men vi har ett svenskt synsätt i fråga om anställda lärare, vi värnar om personalens trivsel. Jobbet här är utvecklande och berikande och när lärarna mår bra är skolan bra, säger Tommy Isaksson som är ägare av och rektor på Teneriffaskolan.

Lärare anställs ofta på ett år – medföljande partner är vanligtvis föräldraledig eller distansarbetande. Det är hög personalomsättning, men också lätt att rekrytera. På fyra utlysta tjänster sökte i år 150 lärare. De som fick jobben är inte ute efter lata dagar i solen:

- Självklart ska man njuta av miljön. Men under arbetstid är det precis som i de flesta skolor stundtals hårt arbete som gäller, särskilt under högsäsong, säger Tommy Isaksson.

Tillägsinformation

Läs senaste Platsjournalen

Som e-tidning
som PDF


Starta en kostnadsfri prenumeration


Få tidningen till din brevlåda
Få e-tidningen direkt till din mejl