5 april 2019

Rättning av felaktiga beslut för programdeltagare

Har du fått ett brev med information om ändringar i ett beslut kopplat till din aktivitetsrapport? Det är resultatet av en granskning där vi kommit fram till att vissa arbetssökande i program fått felaktiga sanktioner.

Efter en granskning har Arbetsförmedlingen lämnat över 15 000 ärenden där beslut har blivit fel till Försäkringskassan för rättning. Det är bara arbetssökande som deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program som kan ha fått en felaktig varning eller sanktion på grund av utebliven aktivitetsrapport. Arbetssökande med ersättning från a-kassan har inte påverkats.

Vi tar kontakt

Som arbetssökande behöver man inte själv göra något om man misstänker att man är berörd. Arbetsförmedlingen kommer att kontakta alla arbetssökande som har fått ett felaktigt beslut. Om man som arbetssökande ändå har frågor kan man kontakta Enheten ersättningsprövning via ersattningsprovning@arbetsformedlingen.se eller via telefon 0771-416 416 klockan 9-12.

Informeras via brev

Hur lång tid det tar innan de arbetssökande får information om ändring av beslut i deras ärende kan variera. De första utskicken gjordes i slutet av mars. Informationen kommer som ett brev eller till din digitala brevlåda. 

Nu rättas besluten

Nu kommer Försäkringskassan att rätta de beslut som har blivit fel. Utbetalning av ersättning från Försäkringskassan kommer sedan att ske under april och maj enligt nuvarande tidsplan.

Vad orsakade felet?

När aktivitetsrapportering för programdeltagare infördes i mars 2015 skedde det genom en automatiserad lösning. Det automatiserade beslutssystem som användes då gjorde det svårt att upptäcka eventuella fel. När Arbetsförmedlingen upptäckte att arbetssökande fått felaktiga varningar eller sanktioner på grund av aktivitetsrapporterna stoppades den automatiska beslutsprocessen.

Bristerna ska rättas till

För tillfället hanteras alla beslut manuellt men inom de kommande veckorna återupptas det automatiserade beslutssystemet. Det är då bland annat uppdaterat med en funktion för egenkontroll, så kallade stickprovskontroller.

– De tekniska förutsättningarna är betydligt bättre i dag än när vi byggde vårt system 2014. Vår nya it-plattform ger en betydligt stabilare grund att stå på. Det, tillsammans med egenkontrollen och de lärdomar vi dragit, gör att vi är betydligt tryggare i dag i att det här problemen inte uppstår igen, säger Stefan Popovic, chef för avdelningen kundsupport och ersättning på Arbetsförmedlingen.